Hypade energidrycken Prime tappar – bolagets uppgång och fall
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Nyhet

Nyheter Börskollen

Hypade energidrycken Prime tappar – bolagets uppgång och fall

Hypade

För endast ett år sedan var Prime, den lysande färgade drycken, en stor succé bland ungdomar och deras föräldrar världen över. Men idag ser det annorlunda ut. Drycken, som ursprungligen var ett elektrolytberikat kokosvatten och som utvidgades till att inkludera koffeinladdade energidrycker, skapades av bland annat influensern Logan Paul. På bara ett år har försäljningen fallit kraftigt och varumärket har drabbats av flera kontroverser.

  • Prime, skapat av influensern Logan Paul samt KSI, har upplevt en drastisk nedgång i försäljningen bara ett år efter dess initiala framgång.
  • Varumärket har också drabbats av kontroverser, inklusive en anklagelse om överdriven koffeinmängd och "onödiga kemikalier".
  • Experter pekar på den snabba varumärkescykeln bland dagens ungdomar som en potentiell orsak till Prime's fall.

Snabb framgång men snabbare nedgång

Prime blev snabbt populärt bland brittiska ungdomar tack vare sin starka marknadsföring i framförallt sociala medier och populära grundare. Dryckens framgång var så stor och hajpad att den till och med såldes på vissa sajter för över 15 000kr per flaska.

Men mindre än ett år senare har försäljningen fallit drastiskt. Enligt data från NielsenIQ, föll försäljningen i England med 50% under första kvartalet 2024 jämfört med samma kvartal året innan.

Kontroverser och rättsliga utmaningar

Prime har nyligen drabbats av en rad kontroverser, inklusive en anklagelse som hävdar att drycken innehåller överdriven koffeinmängd och "onödiga kemikalier".

Paul har offentligt förnekat anklagelserna, men varumärket har ändå tagit skada. Dessutom har Paul själv varit inblandad i flera kontroverser, vilket har lett till ytterligare negativ publicitet för Prime skriver Fortune.

Ungdomar överger snabbt

Enligt experter är det snabba varumärkesbytet bland dagens ungdomar en potentiell orsak till Prime's fall. Ungdomar, särskilt de som är födda mellan 2010 och 2014, har en enorm köpkraft och deras varumärkespreferenser kan ändras snabbt.

Ett varumärke kan inte leva på hype ensam och hypen ensam kommer inte att bygga varumärket.

"Ett varumärke kan inte leva på hype ensam," sa Andrea Hernández, författare till den populära mat- och dryckes-nyhetsbrevet Snaxshot.

Vi på Börskollen ser detta som en viktig påminnelse om att även de mest populära varumärkena behöver en solid affärsplan för att kunna hålla sig relevanta på lång sikt trots lyckad marknadsföring och tillfällig hype.

Börskollens app – Högt betyg ⭐⭐⭐⭐⭐ och 250.000 nedladdningar

Ladda hem

Vårt nyhetsbrev – Utvalda börsnyheter och heta investeringscase varje vecka

Prenumerera

Läses av andra just nu

Innehåller annonslänkar

Så kommer du igång med trading

Här lyfter vi fram trading som utbildningstema, så att du som läsare ska få en möjlighet att fördjupa dig mer och spetsa dina kunskaper. Nedan finner du ett antal matiga guider och vi lyfter även fram vårt förstahandsval av mäklare och plattform: IG.

STÄNG X
Bästa valet för trading – Bra erbjudande & gratis utbildning
Världsledande global tradingmäklare med prisbelönt app
Gratis att öppna konto & demokonto (fiktiv handel)
KOM IGÅNG

74% av alla icke-professionella kunder förlorar pengar på CFD-handel hos de här leverantörerna.

Populära ekonominyheter

Mer från Börskollen

Vinnare & Förlorare

Börskollen använder själva TradingView för analys – prova du med (affiliatelänk)Analysera aktier här

Nyhetsbrev

Senaste nytt