Adtractions nyintroduktion blev kraftigt övertecknad, aktien börjar handlas på First North i dag
Adtraction, som driver en plattform inom digital marknadsföring, börjar i dag den 7 december att handlas på Nasdaq First North Growth Market. Aktien handlas med kortnamnet ADTR. Intresset för erbjudandet har varit mycket stort och nyintroduktionen var kraftigt övertecknat med intresseanmälningar från över 12 500 investerare. Det framgår av ett pressmeddelande.
Teckningskursen var 60 kronor per aktie, vilket motsvarar ett börsvärde för bolaget på 630 miljoner kronor före erbjudandet.
Erbjudandet omfattar 3,02 miljoner aktier, fördelat på 1,25 miljoner nyemitterade aktier och 1,77 miljoner befintliga aktier. Erbjudandet motsvarar ett värde på 181 miljoner kronor, inklusive en övertilldelningsoption på 15 procent. Bolaget kommer vid fullteckning att tillföras 75 miljoner kronor före emissionskostnader, vilket avses användas för ytterligare tillväxt.
Ankarinvesterare är Roosgruppen, Concejo och Bang-Melchior Holding som tecknat aktier för 125,7 miljoner kronor. Vidare hade Øivind Brunsell, vd för det norska dotterbolaget Adtraction Marketing åtagit sig att teckna aktier för 10 miljoner kronor.
- Vi är glada och tacksamma över det stora intresset för vår börsnotering och att så många delar vår tro på Adtraction, vår affärsmodell och marknad. Adtraction välkomnar alla nya aktieägare och tackar för ert förtroende. Adtraction arbetar vidare med samma strategi som tidigare; att genom vår plattform skapa värde och mer affärer för både annonsörer och partners. Noteringen på Nasdaq First North ger oss ännu bättre möjligheter att fortsätta vår tillväxtresa genom geografisk expansion, ytterligare förvärv och vidareutveckling av vår plattform, kommenterar Simon Gustafson, vd och medgrundare för Adtraction.