Kan eventuellt finnas utrymme höja förväntningarna för intäkterna framöver enligt Nent Groups vd
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Nyhet

Kan eventuellt finnas utrymme höja förväntningarna för intäkterna framöver enligt Nent Groups vd

Mediebolaget Nent Group, som upplevde stark organisk tillväxt i andra kvartalet och höjde helårsmålet för internationellt abbonentintag, menar att det eventuellt även kan finnas utrymme framöver till att höja förväntningarna för organiska tillväxten av intäkterna. Det säger vd Anders Jensen i en uppföljande rapport-intervju med Finwire.

"Det finns anledning att tro att det finns utrymme att skruva upp förväntningarna även på intäkter, men det är lite tidigt såhär i mitten på året då vi även har stora intäktsslag som annonsintäkter vilka ju är beroende av att vi får ett slut på pandemin", säger Jensen.

Han bedömer sig inte ha tillräckligt med klarhet gällande vad som händer under resterande del av året för att i nuläget göra några förändringar gällande de förväntade intäkterna och den organiska tillväxten.

Vad gäller bolagets lönsamhet i samband med den internationella expansionen säger Jensen att marginalerna kommer vara starkare i de internationella marknaderna jämfört med Norden. Det är till följd av bolagets digitala plattform och skalfördelar, samt att de fasta kostnaderna är högre i Norden.

I rapporten höjde Nent helårsmålet för intaget av internationella abonnenter till 500 000 från tidigare 250 000. De internationella abonnenterna inkluderar enbart de tre baltiska länderna för tillfället och Jensen uppger att den stora förändringen blir när Nent går in i Polen, där
distributionsavtal med kabel-tv operatörer och mobiloperatörer har tecknats, varav 1 offentliggjorts, och lansering ska ske den 3 augusti. Nent har stora förväntningar på tillväxten inom D2C, vilken är den direkta Viaplay-försäljningen till kund.

"Polen är den stora drivkraften detta året, sen lanserar vi i USA i slutet på året och Nederländerna kommer i första kvartalet", säger Jensen.

Vad gäller expansionen till Nederländerna och USA, så kommenterar Jensen att Nent går in med en riktad tjänst med nordiskt fokus i USA, vilken kommer hitta sin publik i landets hårda konkurrens. Samtidigt går bolaget in i Nederländerna med den starkaste sportportföljen som den marknaden kommer se, med rättigheterna till Premier Leauge, Bundesliga och Formel 1.

"Där går vi för den marknadsledande positionen", säger Jensen gällande intåget i nederländska marknaden.

Nent meddelade även i rapporten att minst fyra nya marknader som Viaplay ska lanseras i kommer offentliggöras vid bolagets kapitalmarknadsdag, vilken går av stapeln den 22 september.

"När vi befinner oss i slutet av 2023 är Viaplay live i minst 15 länder", avslutar Jensen.

Börskollens app – Högt betyg ⭐⭐⭐⭐⭐ och 250.000 nedladdningar

Ladda hem

Vårt nyhetsbrev – Utvalda börsnyheter och heta investeringscase varje vecka

Prenumerera

Nyheter om Viaplay

Läses av andra just nu

Innehåller annonslänkar

Så kommer du igång med trading

Den här månaden har vi valt att lyfta fram trading som utbildningstema, så att du som läsare ska få en möjlighet att fördjupa dig mer och spetsa dina kunskaper. Nedan finner du ett antal matiga guider och vi lyfter även fram vårt förstahandsval av mäklare och plattform: IG.

STÄNG X
Bästa valet för trading – Bra erbjudande & gratis utbildning
Världsledande global tradingmäklare med prisbelönt app
Gratis att öppna konto & demokonto (fiktiv handel)
KOM IGÅNG

74% av alla icke-professionella kunder förlorar pengar på CFD-handel hos de här leverantörerna.

Populära ekonominyheter

Om aktien Viaplay

Mer från Finwire / Börskollen

Vinnare & Förlorare

Börskollen använder själva TradingView för analys – prova du med (affiliatelänk)Analysera aktier här

Nyhetsbrev

Senaste nytt