Viaplay Group ökar omsättning - uppgraderar abonnentmålet för året
Mediebolaget Viaplay Group ökade omsättningen och resultatet under det andra kvartalet. Bolaget uppgraderar sitt mål för antalet abonnenter i år.
Omsättningen steg 21,3 procent till 3 725 miljoner kronor (3 072). Den organiska försäljningstillväxten var 18,4 procent (31,3).
Rörelseresultatet blev 205 miljoner kronor (179), med en rörelsemarginal på 5,5 procent (5,8).
Justerat rörelseresultat blev 205 miljoner kronor (253), med en justerad rörelsemarginal på 5,5 procent (8,2).
Resultatet efter skatt för kvarvarande verksamhet blev 175 miljoner kronor (87). Resultat per aktie hamnade på 2,25 kronor (1,18).
Antalet betalande Viaplay-abonnenter ökade med 69 procent från föregående år, till 5 549 000 (3 287 000) stycken. Ökningen under kvartalet var 766 000.
Viaplay höjer nu abonnentmålet för året.
"Vi har levererat ännu ett kvartal helt i linje med vår strategi och våra mål. Viaplays starka utveckling i Norden kompletterades med ytterligare tillväxt i den internationella verksamheten. Som ett resultat av denna utveckling och i kombination med vårt nya B2B partnerskap i Polen, uppgraderar vi vårt Viaplayabonnentmål för årets slut från 7 miljoner till 7,3 miljoner", skriver vd Anders Jensen. Han lyfter också fram att expansionsplanen är fullt finansierad.
Nordens abonnentmål förblir oförändrat efter uppgraderingen i föregående kvartal, samtidigt som det internationella abonnentmålet nu ökar från 2,2 miljoner till 2,5 miljoner abonnenter.
Viaplay Group förväntar sig en försäljningstillväxt i koncernen om minst 28 procent under året,
och att den ökade försäljningstillväxten i den internationella verksamheten leder till en lägre förlust i den internationella verksamheten som nu förväntas uppgå till cirka 1 350 miljoner kronor. Helårets förväntade försäljningstillväxt samt resultattillväxt för den nordiska verksamheten är oförändrad. Koncernens totala rörelseresultat för helåret, inklusive resultat från intressebolag och jämförelsestörande poster, förväntas bli betydligt högre jämfört med föregående år, och med en betydande operationell hävstång från 2023 och därefter, enligt Viaplay Group-chefen.
Viaplay Group, Mkr | Q2-2022 | Q2-2021 | Förändring |
Nettoomsättning | 3 725 | 3 072 | 21,3% |
Organisk försäljningstillväxt, procent | 18,4 | 31,3 | -41,2% |
Rörelseresultat | 205 | 179 | 14,5% |
Rörelsemarginal | 5,5% | 5,8% | |
Rörelseresultat, justerat | 205 | 253 | -19,0% |
Rörelsemarginal, justerad | 5,5% | 8,2% | |
Nettoresultat | 175 | 87 | 101,1% |
Resultat per aktie, kronor | 2,25 | 1,18 | 90,7% |
http://media.finwire.com/media/FWM0077FD8-table-1