Blockchain-teknologi bakom ny svensk handelsplattform för musikrättigheter

Artikeln är en annons

{newsItem.title}

Blockchain-teknologi bakom ny svensk handelsplattform för musikrättigheter

Zeptagram är just nu aktuella med en kapitalanskaffning inför en marknadslansering som på sikt kan komma att förändra musikindustrin i grunden. Bolaget har som affärsidé att låta allmänheten investera i musikrättigheter och få avkastning på sin investering via royalties – detta varje gång en låt spelas på radio och TV eller streamas via exempelvis Youtube och Spotify.

Zeptagram har som målsättning att decentralisera musikbranschen – att bli en börs och crowdfunding-plattform för musik- och andra IP-rättigheter med hjälp av framtidens teknologier.


Svenskt bolag med teknik i framkant

Zeptagram har byggt en plattform för listning och handel med musikrättigheter. Plattformen är uppbyggd på blockkedjetekniken (samma teknologi som kryptovalutan bitcoin bygger på) som gör det möjligt att tokenisera musik och skapa smarta kontrakt för handel av dess rättigheter. Artister kan lista sin musik, få betalt från investerare och fans världen över.

Bolaget öppnar dörrarna till allmänheten att investera i musik – en möjlighet som historiskt varit begränsad till kvalificerade investerare, särskilda fonder och skivbolag.

Musikrättigheter som ny investeringsbar tillgångsklass

Genom att decentralisera listning, äganderättigheter och handel har musikrättigheter potentialen att bli nästa stora tillgångsklass. Musik erbjuder möjligheter till avkastning och kan värderas efter diskonterade royaltyutbetalningar. Precis som på aktiemarknaden kan man själv välja sin investeringsstrategi och söka stabil avkastning via populära erkända musiker eller söka nästa “stjärna” genom att spekulera inför ett nytt låtsläpp eller en stundande release av ett färskt album. Eller varför inte stötta en vän som precis har valt att satsa på en karriär inom musiken?

Stort marknadsbehov

Upphovsrätten och royalties på musik sträcker sig 70 år efter artistens död. De flesta artister föredrar emellertid att få betalt snabbare, varför de vanligen får förskott från ett skivbolag. Via Zeptagrams plattform kan artisterna exempelvis sälja 25 procent av sina rättigheter och få betalt snabbare samt oftast till bättre villkor. Investerare och fans agerar därmed som partners och får en möjlighet att ta del av avkastningen som tidigare mer eller mindre uteslutande har gått till skivbolagen. Covid-19 har därtill begränsat möjligheterna till livespelningar vilket bidrar till att artisterna nu är i större behov av förskott än någonsin.

Marknadslansering

Zeptagrams är redo för lansering med en plattformen som redan ligger live med investeringsappar som kan laddas ned för både Android och iOS samt en plattform tillgänglig på webben. Bolaget räknar med en snabb tillväxt av användare som kommer att ta fart när man får in fler artister och rättigheter på plattformen. Men räknar med att uppnå så en kallad nätverkseffekt då det kommer att ligga i artisternas intresse att sprida kännedom om plattformen till sina fans och följare via egna kanaler och sociala medier.

Zeptagram har som mål att inom två år ha två miljoner användare av tjänsten. Då musik är något som engagerar väldigt många människor världen över, räknar bolaget med stor uppmärksamhet när allmänheten får möjlighet att investera i musik. Trots att Zeptagram inte har prioriterat synlighet och kommunikation under utvecklingsfasen har bolaget fått uppmärksamhet i bland annat DI Digital, Breakit, Dagens Nyheter och flera stora svenska och internationella tidningar.

Egen kryptovaluta – en bonus för aktieägarna

Bolaget rider också på den glödheta kryptotrenden med sin egen valuta – Zeptacoin. Valutan, som har tagits fram för att göra transaktionerna snabbare och billigare på sin egen plattform, är endast en “internvaluta” än så länge. Det finns dock planer på en separat notering av Zeptacoin på en kryptobörs under hösten 2021.

Kortfattat innebär det att bolaget säljer en mindre del av sin egen valutastock till globala investerare. Zeptacoin blir då en egen valuta som kryptoinvesterare och traders kan handla precis som exempelvis Bitcoin och Ethereum. Bolaget får in kapital och den resterande stocken som inte har sålts får ett synligt värde i bolagets balansräkning – alltså en möjlig betydande bonus för de som väljer att bli aktieägare i Zeptagram.

Kapitalet som Zeptagram får från noteringen av Zeptacoin kommer att användas för att ytterligare accelerera tillväxt, bland annat genom köp av musikrättigheter som listas och säljs ut på bolagets plattform. Syftet med detta är att bygga ett lager av intressanta musikrättigheter som lockar till sig fler användare.

Höga ambitioner och en global jättemarknad

Zeptagram har som målsättning att attrahera flera miljoner användare under de närmaste åren. Om endast en bråkdel av alla musikfans världen över upptäcker möjligheten att investera i musik kan det bli verklighet. Med starka investeringstrender i ryggen står Zeptagram redo att decentralisera musikbranschen och bjuder nu in dig att vara med på resan såväl som aktieägare som investerare eller spekulant i musikrättigheter!

Bli delägare i Zeptagram

Just nu ges möjlighet att investera i Zeptagram via en publik emission. Nedan finner du dokumentation som mer utförligt beskriver bolaget och investeringsmöjligheten samt hur du går tillväga för att teckna aktier.

  • Teckningskurs: 4,00 SEK
  • Teckningsperiod: 11 februari – 22 mars
  • Övrigt: Löpande tilldelning
  • Börsnotering: Ambitionen är att lista bolagets aktier på lämplig marknadsplats inom 2 år
Investeringsmemorandum Teckna aktier direkt online Läs mer på Zeptagrams emissionssida

Läs mer

Breakit – Zeptagram vill låta dig köpa rättigheterna till dina favoritlåtar
DI Digital – Zeptagram ska röja upp i musikdjungeln – med hjälp av blockkedjan
Dagens Nyheter – Handel med låtar som aktier ny affärsmodell för musikindustrin

Läses av andra just nu

Mer från Börskollen

Nyhetsbrev