Starbreeze minskar förlusten i fjärde kvartalet (uppdatering)
(Uppdatering avser mer information kring omsättning och resultat)
Spelutvecklingsbolaget Starbreeze redovisar en lägre omsättning och förlust i det fjärde kvartalet jämfört med året innan.
Omsättningen sjönk 36,2 procent till 32,6 miljoner kronor (51,1). Payday stod för 30,6 miljoner kronor (50,8). Justerat för engångseffekter ökade nettoomsättningen för Payday med 39,7 procent.
I rapporten skrivs det att bolagets Payday-franchise har visat sin styrka som en "games as a service" och att Payday 2 i slutet av december var det spel på Steam som hade flest medlemmar i sitt Community, 7,1 miljoner.
"Arbetet med nästa säsong pågår i hög takt och vi ser fram emot att lansera dess första del under detta kvartal", står det vidare.
Ebitda-resultat blev 5,3 miljoner kronor (26,8), med en ebitda-marginal på 16,3 procent (52,4).
Rörelseresultatet blev -4,4 miljoner kronor (-194,2). Den rejäla lönsamhetsförbättringen beror på att direkta kostnader var betydligt lägre denna gång på 8,7 miljoner kronor (225,5). Direkta kostnader relaterar till spelproduktion och spelutveckling.
Resultatet före skatt var -16,4 miljoner kronor (-156,7).
Resultatet efter skatt blev -16,6 miljoner kronor (-98,3), och per aktie -0,02 kronor (-0,30).
Likvida medel uppgick till 157,4 miljoner kronor (82,8).
Starbreeze, Mkr | Q4-2020 | Q4-2019 | Förändring |
Nettoomsättning | 32,6 | 51,1 | -36,2% |
EBITDA | 5,3 | 26,8 | -80,2% |
EBITDA-marginal | 16,3% | 52,4% | |
Rörelseresultat | -4,4 | -194,2 | |
Resultat före skatt | -16,4 | -156,7 | |
Nettoresultat | -16,6 | -98,3 | |
Resultat per aktie, kronor | -0,02 | -0,30 | |
Likvida medel | 157,4 | 82,8 | 90,1% |
http://media.finwire.com/media/FWM005A844-table-1