Cykelvasaledens 94 km med elrullstol på 8 timmar och 49 minuter

Cykelvasaledens 94 km med elrullstol på 8 timmar och 49 minuter

{newsItem.title}

Igår 10 augusti åkte Mikael och Lotta Larsson de 9,4 milen mellan Berga by i Sälen och Mora med var sin specialutrustad elrullstol av typ Zoom Uphill®. De startade 08:20 på morgonen och åkte under Vasaloppsportalen i Mora 17:09.

Det är inofficiellt världsrekord att köra elrullstol en så lång sträcka i terrängbana. Mikael har sedan han skadade sig för 20 år sedan varit rullstolsburen, men har med hustru Lotta, som också äger en Zoom Uphill®, haft många fina naturupplevelser bortom asfalten genom åren.

Att köra Cyckelvasan med elrullstol är en mycket tuff prestation. Banan har bitvis mycket stor höjdskillnad, det vet alla som åkt Vasaloppet, med både korta och branta backar, för att inte tala om den ca 2 km långa uppförsbacken i starten och Lundbäcksbacken. Men det är också ett mycket varierande underlag med några kilometer asfalt, skogsbilvägar mindre stigar, vassa stenar och ibland gräs.

Micke och Lotta tog det dock relativt lugnt och stannade i Evertsberg för en 45 minuters lunchpaus. Utefter vägen gjordes också en del korta pauser för att njuta av den fina naturen och få i sig några blåbär efter stigkanten. Men också för att posta lite bilder på Instagram (lamemicke).

Till saken hör också att Micke efter Evertsberg råkade ut för en punktering på vänster bak. Han körde dock vidare de 3,5 milen som var kvar till Mora utan att laga den. Köregenskaperna ändrades lite och de fick dra ner på farten, men i mål kom de som sagt på inofficiellt världsrekord.

Efter målgång sa bägge att det gärna gör det igen och ska då satsa lite hårdare för att slå sitt nysatta världsrekord, om ingen annan hinner göra det innan.

Redan 3 augusti startade för övrigt fyra Zoom Uphill®, den äldsta 10 år gammal och en med dragkärra, i den av WillUt och Anders Andrae arrangerade ”Den långa vandringen. Med var också en Permobil X850, två handrullstolar, en synskadad vandrare och en med rullator. Ett följe på totalt 16 personer om man inkluderar medföljande supportpersoner. De anlände till Mora på eftermiddagen 10 augusti, några timmar innan Micke och Lotta, efter att tillryggalagt samma sträcka på 94 km.

På lördag 13 augusti är det dags för årets mest prestigefyllda mountainbikelopp, Cykelvasan 90 – som vanligt från Sälen till Mora. Nytt för i år är att SVT direktsänder hela loppet. Då kan alla som inte åkt Cykelvasan se vilken bedrift de rullstolsburna gjort den senaste veckan.

Glädjande är för övrigt att Vasaloppets VD Johan Eriksson bekräftat för SVT Dalarna att planeringen nu är i full gång för att arrangera ett lopp för rullstolsburna nästa år.

För mer information kontakta:

Pehr-Johan Fager
VD Zoomability AB