Episurf Medical ger covid-19 relaterad affärsuppdatering - Börskollen

Episurf Medical ger covid-19 relaterad affärsuppdatering

Episurf Medical (Nasdaq: EPIS B) ger idag en uppdatering om affärsaktiviteten under de första nio månaderna 2021 i ljuset av påverkan från den pågående pandemin. Bolaget konkluderar att resultat före skatt och likviditet för det tredje kvartalet 2021 är i linje med förväntningarna, samtidigt som covid-19 har haft påverkan på nettoomsättning och bruttoorderingång.

”I år har det varit uppenbart för oss att potentiella patienter och ortopeder använde sommarmånaderna för semester och resor, då dessa aktiviteter har skjutits upp under en lång tid. Människor var också osäkra på vilka covid-19 relaterade restriktioner som kommer gälla för resterande del av 2021, varför människor såg till att ta semester sommaren 2021. Detta har haft negativ påverkan på operationsfrekvensen, speciellt under augusti 2021. Under 2020 var det andra kvartalet vårat svagaste kvartal, efter utbrottet av covid-19. Då restriktionerna lättade under det tredje kvartalet, slutade kvartal 3 som det starkaste under 2020. För 2021 ser tredje kvartalet ut att bli det svagaste, givet effekterna som beskrivs ovan. Uppsummerat skapar detta en situation med utmanande jämförelsetal mellan kvartal 3 2021 och kvartal 3 2020 (nettoomsättningen +/- 0%, samtidigt som nettoomsättningen under årets nio första månader ökat med 46% jämfört med motsvarande period 2020).

Utan tvekan har pandemin varit utmanande för den ortopediska sektorn. För mindre bolag likt oss själva, vilka delvis är inom experimentell elektiv kirurgi, har det varit en tuff period. Likväl anser vi att vi har byggt ett mycket starkare bolag under de senaste 18 månaderna, med en betydligt starkare klinisk och regulatorisk grund. Vi har en utökad kundbas, och vi har genererat stort intresse bland ortopeder globalt via webinar och andra marknadsföringsaktiviteter. Vi har också använt tiden till att utveckla nya produkter, och det är mycket spännande att vi nu har två 510(k)-produkter i pipeline för den amerikanska marknaden, i tillägg till den pågående studien EPIC-knee. Allt som allt är vi väl förberedda för nästa fas,” säger Pål Ryfors, vd Episurf Medical.

Resultat före skatt för kvartal 3 kommer uppgå till ca SEK -15,9m (-15,4), och likviditeten vid utgången av kvartal 3 uppgick till SEK 103.8m (106,6). Siffrorna är preliminära och oreviderade.

Episurf Medical ger covid-19 relaterad affärsuppdateringhttps://mb.cision.com/Main/14691/3433311/1481142.pdf

Nyheter om Episurf

Hos Avanza kan du kostnadsfritt öppna konto för att kunna handla aktier. För att investera i fonder så billigt som möjligt tycker vi dock att du ska spana in SAVR där du kan äga över 1 300 av de bästa fonderna och betala 30-50 % mindre i avgifter, varje år!

Ett tips är att öppna konto hos båda för att nyttja fördelarna och de låga avgifterna hos respektive aktör.

När det kommer till tråkiga utgifter som försäkringar kan vi verkligen rekommendera Hedvig. Vi jämförde direkt på deras site och sänkte vår egen kostnad för hemförsäkring med 2 436 kr per år, jämfört med det näst billigaste alternativet. Pengar som nu läggs på sparande istället.

Om aktien Episurf