Husqvarna Group Kapitalmarknadsdag 2021: Accelererar lönsam tillväxt för hållbart värdeskapande
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

På kapitalmarknadsdagen den 1 december presenterar Husqvarna Group (HUSQ-B) nya finansiella mål och hur företagets investeringar och fortsatta transformation kommer att accelerera lönsam tillväxt. Företaget upprepar sin plan för elektrifieringen av branschen och ökar därför sina tillväxtambitioner inom robot- och batterilösningar. Genom att leverera inom dessa områden skapas värde för aktieägarna och ökad hållbarhetsprestanda.

På kapitalmarknadsdagen som äger rum i Stockholm i morgon kommer koncernledningen att presentera hur koncernen accelererar genomförandet av sin strategi inklusive nya finansiella mål*:

• Nettoomsättning: 5 % årlig organisk tillväxt
  • Lönsamhet: 13 % rörelsemarginal
  • Kapitaleffektivitet**: 20 % av nettoomsättning

”Jag är stolt över att vi kan öka våra tillväxt- och marginalmål även efter ha tagit i beaktning den senaste tidens tillfälligt positiva effekter från stanna-hemma-trenden. Globala makrotrender som hållbarhet, elektrifiering, automatisering och digitalisering skapar enorma möjligheter för Husqvarnakoncernen. Vi ska leda transformationen av vår bransch och kontinuerligt öka andelen elektrifierade produkter”, säger Henric Andersson, VD och koncernchef. "Ytterligare investeringar kommer att skapa förutsättningar för våra tillväxtplaner och stärka våra positioner ytterligare, särskilt i segment med hög tillväxt".

Koncernens hållbarhetsmål upprepas vilket innebär ett mål för minskning av koldioxidutsläppen på 35 % (scope 1,2 & 3), att introducera 50 cirkulära innovationer samt att ge 5 miljoner kunder och kollegor möjlighet att göra hållbara val före 2025.

Utöver de finansiella målen presenteras nya operationella ambitioner för att driva ett hållbart värdeskapande. Däribland att inom fem år fördubbla försäljningen av robotgräsklippare, fördubbla antalet uppkopplade produkter och att öka andelen sålda elektrifierade produkter*** från 38% till 67%.

Husqvarna Group Capital Markets Day 2021 börjar klockan 08.30 CET, på Fotografiska i Stockholm, den 1 december. Vid evenemanget kommer Husqvarna Group att visa upp de senaste lanseringarna inklusive den batteridrivna K1 Pace kapmaskinen och den professionella robotgräsklipparen CEORA™. I expoytan finns även den smarta vattningslösningen B-hyve® från Orbit Irrigation, som förvärvades av Gardena den 30 november 2021. För att ta del av eventet online, gå in på: https://husqvarnagroup-cmd.creo.se/2021

* De tidigare finansiella målen var: nettoomsättningstillväxt: marknadstillväxt +2 ppts; rörelsemarginal >10%; och kapitaleffektivitet ≤25 %.
**Definierat som operativt rörelsekapital i relation till nettoomsättning
***Definierat som andel av försäljningen av motoriserade produkter

Detta pressmeddelande innehåller insiderinformation som Husqvarna AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 november 2021 kl. 20.00 CET.

Husqvarna Group Kapitalmarknadsdag 2021https://mb.cision.com/Main/996/3463737/1503831.pdf

Börskollens app – Högt betyg ⭐⭐⭐⭐⭐ och 250.000 nedladdningar

Ladda hem

Vårt nyhetsbrev – Utvalda börsnyheter och heta investeringscase varje vecka

Nyheter om Husqvarna

Innehåller annonslänkar

Så kommer du igång med trading

Den här månaden har vi valt att lyfta fram trading som utbildningstema, så att du som läsare ska få en möjlighet att fördjupa dig mer och spetsa dina kunskaper. Nedan finner du ett antal matiga guider och vi lyfter även fram vårt förstahandsval av mäklare och plattform: IG.

STÄNG X
Bästa valet för trading – Bra erbjudande & gratis utbildning
Världsledande global tradingmäklare med prisbelönt app
Gratis att öppna konto & demokonto (fiktiv handel)
KOM IGÅNG

74% av alla icke-professionella kunder förlorar pengar på CFD-handel hos de här leverantörerna.

Om aktien Husqvarna