Inziles nya styrelse och ledning rapporterar om aktuell status

Inziles nya styrelse och ledning rapporterar om aktuell status

Inziles nya styrelse och ledning har gjort sin utvärdering och listar nedan viktiga beslut och steg som tagits för företagets framtid.

• Inziles Plan 2022-2024 är, på grund av VD-skiftet, under revidering och kommer därför att publiceras inom de kommande månaderna.

• Ordern från eFashion Championship avseende 96 Formel E-racingbilar, till ett totalt ordervärde av 80 MEUR, är försenad på grund av den uppskjutna starten av Formel E-mästerskapen. Därför kommer Inzile att fakturera de första 30% av denna order under H1 2022.

• Under de senaste månaderna har Inzile framgångsrikt sänkt kostnaderna för att förbereda företaget för strategiförändringen.

• Förhandlingar med en utvald grupp europeiska investerare pågår för ett framtida kapitaltillskott.

• Enligt Inziles nya strategi kommer fokus att ligga på att bli en betydande business-to-business partner inom specialelfordon för segment som hotel & resort, last mile och små elfordon (SEV) för stadsbruk.

• Inzile ska utveckla, producera och sälja elfordon av hög kvalitet till konkurrenskraftiga priser.

• Last mile-fordon för storstäder, utvecklade i samarbete med QEV Technologies och med varumärket Inzile, kommer att lanseras under 2022.

• Små elfordon (SEV) för stadsbruk kommer att erbjudas i samarbete med energibolag i Europa.

• Inzile har påbörjat processen med att registrera ett dotterbolag i USA och förhandlingar pågår med inhemska partners på den amerikanska marknaden. I den första fasen kommer fokus att ligga på elektrifiering och konvertering av befintliga kommersiella fordon.

• Inzile förhandlar om att elektrifiera och konvertera bussar med förbränningsmotorer i både norra Europa och i utvalda tillväxtländer.
  • Den offentliggjorda ordern till hotell- och resort-segmentet från Pinero Group, med ett ordervärde om 22 MSEK, kommer att generera den första kundfakturan under december månad 2021. Inzile har redan initierat utvecklingen av en ny serie hotell- och resort-fordon i samarbete med Pinero Group, inom ramen för företagens samriskbolag.
  • Inzilekoncernen har slutit avtal med World Tourism Organization (UNWTO) för att leda förändringen från den nuvarande fossila mobilitetssektorn inom turism till en globalt hållbar lösning inom elektromobilitet.
  • Norska Transportstyrelsen (Statens Vegvesen), har godkänt Inziles norska verksamhet för försäljning och leverans av Inzilefordon i Norge. Inzile Pro4 är nu godkänd för subventioner från Enova Norge om 50 KNOK per fordon.

För ytterligare information:

Yago Mendez, CEO Inzile, [email protected], +46 490 199 99

Peter Wergens, CFO Inzile, [email protected], +46 73 325 75 04

Från den 1 mars 2022 kommer Inzile AB (publ) att kommunicera externt enbart på engelska.