Nya fallstudier av ChloraSolv presenteras i bilaga till Journal of Wound Care

Nya fallstudier av ChloraSolv presenteras i bilaga till Journal of Wound Care

Under de senaste sex månaderna har RLS Global och ConvaTec varit i nära samarbete för att samla in kliniska erfarenheter av ChloraSolv från tre olika sårcenter i Storbritannien. Sex fallstudier har sammanställts till en rapport och publicerats som bilaga i Journal of Wound Care, nummer 7 2022. Syftet är att beskriva implementeringen av ChloraSolv i praktiken.

Den kliniska erfarenheten visar att ChloraSolv är en effektiv debrideringsmetod som är användarvänlig och har god säkerhet. Det innebär att tekniken kan användas av all sjukvårdspersonal som är involverad i sårvård, oavsett kompetens och erfarenhet. Därför kan den enkelt införlivas i all sårbehandling.

Totalt behandlades 30 patienter med ChloraSolv. De flesta av patienterna i fallstudierna var tidigare oförmögna att tolerera debridering på grund av den smärta och det obehag det orsakade dem, vilket kraftigt försämrade läkningen. Detta har haft en påtagligt negativ effekt på deras livskvalitet. ChloraSolv verkar mycket skonsamt, vilket gjorde att debrideringen nu kunde accepteras och tolereras av patienten.

– RLS Global fortsätter i nära samarbete med ConvaTec att samla in klinisk data och erfarenhet av ChloraSolv. Detta är den första publicerade rapporten som delar data om implementeringen av ChloraSolv i praktiken. Vi är givetvis mycket nöjda med resultatet och det faktum att Journal of Wound Care publicerar bilagan, säger Karin Fischer, VD, RLS Global.

– Slutsatsen att ChloraSolv kan användas av all sjukvårdspersonal och är skonsam och effektiv för patienterna har en stor betydelse vid behandling av svårläkta sår ur ett hälsoekonomiskt perspektiv.

Klicka här för att läsa hela bilagan.

Detta är ChloraSolv
ChloraSolv är en debrideringsgel, baserad på en unik hypoklorit-teknologi, som används med mycket god effekt på bensår och diabetiska fotsår. Gelen gör att devitaliserad vävnad kan avlägsnas skonsamt och främjar den naturliga sårläkningen.1 ChloraSolv skadar inte frisk vävnad och tolereras väl av patienten.

1. Eliasson B, Fagerdahl AM, Jönsson A, Apelqvist J. An open single arm multicenter pilot investigation to evaluate the debriding effect of amino acid buffered hypochlorite (ChloraSolv®) on chronic wounds covered with devitalized tissue during six weeks treatment. Journal of Wound Care (Accepted for publication).