Överenskommelse om lösning för att avsluta tvister om tysk nedläggning av kärnkraft

Den tyska förbundsregeringen har idag tillkännagivit grunden till en överenskommelse med E.ON, EnBW, RWE och Vattenfall som ska avsluta tvister om nedläggningen av den tyska kärnkraften och uppfylla den tyska författningsdomstolens beslut i dessa frågor.

Den tyska författningsdomstolen har två gånger bekräftat att Vattenfall har diskriminerats eftersom bolaget inte har kunnat använda sina produktionsrättigheter för kärnkraft såsom konkurrenter har kunnat göra. Överenskommelsen är utformad för att korrigera denna diskriminering.

I enlighet med överenskommelsen ska Vattenfall få en kompensation på EUR 1 425 miljoner före skatt.

- Detta är en modest implementering av de tyska domstolsbesluten som i slutändan är acceptabla för oss. Vi välkomnar den föreslagna uppgörelsen eftersom den sätter punkt för många års dyrbara och tidskrävande tvister. Tyskland är en viktig marknad för oss och vi kan nu fokusera på att gå vidare med våra planer på att fasa ut fossila bränslen och fortsätta att investera i klimatvänlig värme och elproduktion, säger Vattenfalls vd och koncernchef Anna Borg.

Detaljerna i uppgörelsen kommer att utarbetas i ett motsvarande avtal och en lag som behöver godkännas av den tyska förbundsdagen. Åtagandena behöver också godkännas av EU-kommissionen för att bekräfta att ersättningen inte är att betrakta som statsstöd.

Överenskommelsen omfattar även ersättning för tillkommande försäljning av produktionsrättigheter från Vattenfall till E.ON på 181 miljoner euro för att täcka den resterande livstiden av E.ON:s kärnkraftverk. Inklusive ersättningen från den tyska staten kommer Vattenfall därmed totalt att erhålla EUR 1 606 miljoner. De tidigare försäljningarna av produktionsrättigheter för kärnkraftverket Krümmel till E.ON kommer att återbetalas. Överenskommelsen omfattar dessutom ersättning till andra bolag än Vattenfall för delvis inte behövda investeringar för livstidsförlängning av kärnkraftsanläggningar.

En övergripande del av överenskommelsen är att avsluta alla tvister i frågan, inklusive domstolsprocessen inledd av E.ON mot Vattenfall och de förfaranden som Vattenfall drivit mot den tyska staten enligt ’Energy Charter Treaty’ och andra processer.

För ytterligare information kontakta:
Vattenfalls pressavdelning, telefon +46 8 739 50 10, e-post: