Sandvik förvärvar PMT Premier Machine Tools Limited - Börskollen

Sandvik förvärvar PMT Premier Machine Tools Limited

Sandvik har förvärvat 95% av aktierna i det Irland-baserade bolaget PMT Premier Machine Tools Limited (“PMT”), en väletablerad leverantör av lösningar till kunder i medicintekniksegmentet på Irland. Portföljen omfattar maskiner, verktyg och tjänster. Bolaget kommer att rapporteras i Seco, en division inom Sandvik Manufacturing and Machining Solutions.

− Förvärvet av PMT passar väl in i vår strategi att stärka vår position inom det snabbväxande medicinteknikområdet. Tillsammans med PMT kommer Sandvik att kunna erbjuda kompletta lösningar för maskinbearbetning inom medicintekniksegmentet, säger Stefan Widing, VD och koncernchef för Sandvik.

PMT kan genom starka samarbeten leverera skräddarsydda bearbetningslösningar och tjänster till sina kunder. Deras breda portfölj av tjänster och expertis spänner över hela tillverkningsprocessen inom medicintekniksegmentet, från design till verifiering, vilket utökar Seco’s erbjudande från produkter till kompletta lösningar och tjänster.

− PMT ger Sandvik ytterligare möjligheter att växa inom medicintekniksegmentet, tack vare starka relationer med viktiga tillverkare av medicinska implantat. Vi kan bygga vidare på PMT:s medicintekniska bearbetningskunnande och, tillsammans med Secos medicinska försäljnings- och applikationsexperter, expandera till utvalda marknader. Vi är mycket glada över att kunna välkomna PMT till koncernen, säger Nadine Crauwels, chef för Sandvik Machining Solutions.

PMT grundades 2000 och har 14 anställda. Under 2022 hade bolaget intäkter om cirka 120 miljoner kronor. Påverkan på Sandvik Manufacturing and Machining Solutions EBITA-marginal är neutral, och påverkan på Sandviks resultat per aktie kommer att vara neutral. Parterna har enats om att inte offentliggöra köpeskillingen.

Stockholm, 1 februari 2023

Sandvik AB

För ytterligare information kontakta Louise Tjeder, chef för investerarrelationer, 070-782 63 74 eller Johannes Hellström, presschef, tel. 070-721 10 08.

Sandvik har förvärvat PMT Premier Machine Tools Limitedhttps://mb.cision.com/Main/208/3707312/1820844.pdf

Nyheter om Sandvik

Om aktien Sandvik