Stämmokommuniké från extra bolagsstämma i Nord Insuretech Group AB

Stämmokommuniké från extra bolagsstämma i Nord Insuretech Group AB

Vid extrastämman i Nord Insuretech Group  AB (”bolaget”) den 19 januari 2022 fattades nedan angivna beslut. Samtliga beslut var i enlighet med framlagda förslag, vilka beskrivs i detalj i stämmohandlingarna som finns tillgängliga på bolagets webbplats, www.nordinsuretechgroup.se.

Stämman beslutade om:

1. Det beslutades i enlighet med styrelsens förslag att i efterhand godkänna, ratihabera, det konvertibla låneavtal som Bolaget ingick den 16 juli 2021 med bland andra, Bolaget som låntagare och Noria Group AS, Strategic Investments A/S och Vikna Invest som långivare (”Låneavtalet”).
  2. Det beslutades i enlighet med styrelsens förslag om en riktad nyemission av 7 700 548 aktier, och en ökning av aktiekapitalet med 1 540 109,6 kronor.
  3. Det beslutades i enlighet med styrelsens förslag att i efterhand godkänna, ratihabera, det konvertibla låneavtal som Bolaget ingick den 24 augusti 2021 med bland andra, Bolaget och Bolagets styrelseledamöter Jo Arnstad, Ole-Morten Settevik, Ivar S.  Williksen, Stein Ole Larsen och Kim Mikkelsen (”Konverteringsavtalet”).
  4. Det beslutades i enlighet med styrelsens förslag om en riktad nyemission av 7 656 273 aktier, och en ökning av aktiekapitalet med 1 531 254,6 kronor.
  5. Styrelsen bemyndigades att, inom ramen för bolagsordningens för var tids gränser för aktier och aktiekapital, vid ett eller flera tillfällen, under tiden fram till nästa årsstämma besluta om nyemission av aktier, konvertibler och/eller teckningsoptioner med eller utan företrädesrätt för aktieägarna. Sådant emissionsbeslut ska kunna fattas med bestämmelse om apport, kvittning eller kontant betalning. Den sammanlagda emissionslikviden i emissioner som beslutas med stöd av bemyndigandet får inte överstiga 50 000 000 SEK. Syftet med bemyndigandet och skälet till eventuell avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt är att emissioner ska kunna ske på ett tidseffektivt sätt för att minska skuldsättningen, finansiera företagsförvärv eller investeringar i nya eller befintliga verksamheter samt för att tillgodose Bolagets kapitalbehov. Styrelsen, eller den styrelsen utser, bemyndigas att vidta de smärre justeringar av bemyndigandet som kan visas erforderliga i samband med registrering hos Bolagsverket.
  6. Stämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att bemyndiga styrelsen att anta en ny bolagsordning.

Nyheter om Nord Insuretech

Om aktien Nord Insuretech