Scania lanserar MCS snabbladdningslösning på EVS38 – en ny era för tung elektrifierad transport

Megawatt Charging System laddar upp till dubbelt så snabbt som dagens CCS2-standard och möjliggör 80 procents laddning på under 30 minuter.
Scania, en global ledare inom transportlösningar, lanserar nu Megawatt Charging System (MCS) för sina lastbilar, med kommersiell tillgänglighet från början av 2026.
Med betydligt snabbare laddkapacitet markerar MCS ett viktigt steg mot en mer hållbar och effektiv framtid för tunga transporter. Som en internationell standard för snabbladdning av eldrivna lastbilar är MCS specificerat för upp till 3 000 ampere (Scanias första MCS-lösning kommer att leverera upp till 1 000 ampere). Denna teknik gör det möjligt att ladda från 20 till 80 procent på mindre än 30 minuter – perfekt för att nyttja förarens lagstadgade raster. Detta banar väg för att fjärrtransporter med elfordon inte bara blir möjliga, utan också lönsamma.
Med MCS kan Scanias eldrivna lastbilar laddas med upp till 750 kW, vilket är ungefär dubbelt så snabbt som dagens CCS2-standard. Denna höga laddkapacitet kräver innovativa och säkra lösningar, som vätskekylda kontakter i laddaren och förbättrade kommunikationsprotokoll för stabil och förutsägbar drift.
– På Scania driver vårt engagemang för innovation utvecklingen av högkapacitetslösningar som MCS, som möjliggör laddning upp till dubbelt så snabbt som traditionella standarder, säger Daniel Schulze, Head of Scania eTruck Solutions.
– Vår nya laddteknik säkerställer inte bara operativ effektivitet och tillförlitlighet över långa avstånd, utan stödjer också vårt mål att göra hållbar transport till en praktisk verklighet. Med MCS-kompatibla fordon tillgängliga och en robust laddinfrastruktur under uppbyggnad i Europa, lägger vi grunden för ett mer effektivt och miljövänligt transportsystem.
Kostnadseffektiv, säker och användarvänlig laddning
MCS löser också ett av dagens stora hinder för elektrifiering: laddkostnaden, både i form av pris och tidsåtgång – något som TRATON Charging Solutions, TRATON Groups eMobility Service Provider där Scania ingår, ser som avgörande.
– På TRATON Charging Solutions vet vi att framgången för tunga elfordon bygger på tillgång till snabbladdning till ett bra pris. MCS-teknologin gör det möjligt för både offentlig och privat infrastruktur att möta kraven på högkapacitetsladdning, vilket säkerställer att operatörer kan ladda snabbt och ekonomiskt. Detta är avgörande för effektivitet och konkurrenskraft, och stöder samtidigt branschens hållbarhetsmål, säger Petra Sundström, VD för TRATON Charging Solutions.
Lansering och framtidsplaner
Scanias eldrivna lastbilar med MCS kommer att kunna beställas i början av 2026. Samtidigt pågår ett omfattande arbete med att bygga upp en stark laddinfrastruktur i Europa, med planerade MCS-korridorer längs nyckelrutter från och med 2025.
Scania samarbetar även med Milence-initiativet för att etablera 1 700 högpresterande laddpunkter i Europa till 2027. Denna infrastruktur kompletterar gällande regler inom EU:s Alternative Fuel Infrastructure Regulation (AFIR) och ger operatörer möjlighet att bibehålla hög driftsäkerhet och effektivitet i fjärrtransporter.
– Förutsägbar och tillförlitlig laddning gör det möjligt för förare att ta sina pauser utan risk för förseningar – något som är avgörande för att göra eldrivna lastbilar till ett reellt alternativ till diesel och för att uppnå globala klimatmål, säger Jorge Soria Galvarro, Senior Technical Adviser för laddinfrastruktur på Scania.
Med starkt kundfokus och tydligt ledarskap fortsätter Scania, som en del av TRATON Group, att spela en ledande roll i elektrifieringen av tunga transporter. Från koncept till verklighet agerar Scania som rådgivande partner – med analys av transportbehov, planering av laddinfrastruktur samt installation och underhåll. En stark tro på samarbete och handlingskraft genomsyrar allt vi gör för att skapa smartare lösningar och forma ett mer hållbart transportsystem.
Välkommen till vårt lanseringsevent!
Tisdag 17 juni kl. 10:30 är du välkommen till CharIN-montern på EVS38 i Göteborg för en exklusiv presentation av MCS – framtidens laddteknik. Sessionen leds av Daniel Schulze, Head of Scania eTruck Solutions, och Petra Sundström, VD för TRATON Charging Solutions. Efter presentationen finns möjlighet till intervjuer och diskussioner.
Senare samma dag, kl. 13:45–14:30, håller Scania en paneldiskussion i CharIN-montern: “Enabling Conditions for HDV Charging”, under ledning av Jorge Soria Galvarro. I panelen deltar representanter från EU-kommissionen, ACEA, TRATON, CharIN, EVRoaming Foundation, Hubject och Circle K.
Ta chansen att få insikt i MCS-teknologin, de nödvändiga förutsättningarna för utbredd elektrifiering av tunga fordon och Scanias strategi för att bygga ett effektivt och hållbart transportsystem.