Lastbilsregler rivs upp: "För djävligt"
Kravet på att EU-lastbilar ska återvända till sitt hemland var åttonde vecka måste plockas bort, enligt ett utslag i EU:s domstol. – Upprörande, rasar svenske EU-parlamentsledamoten Johan Danielsson (S).
När EU:s nya lastbilsregler klubbades för fyra år sedan ingick krav på att bilarna med jämna mellanrum skulle återvända till de länder där de är registrerade.
– Det är ju för att få bort det här systemet med ett låglöneproletariat som driver runt i Europa och enbart är formellt registrerade i ett land med låga löner och låga skatter, säger Danielsson.
Han kallar det "fördjävligt" att EU:s domstol nu anser att den regeln måste tas bort, eftersom lagstiftarna inte kunnat visa att åtgärden är proportionerlig.
– Det är upprörande att EU-domstolen återigen stöttar lönedumpning. Driver man bara trafik i Sverige och Norden så ska man registrera bilen här, tycker Danielsson.
Övriga delar av lastbilsreglerna blir visserligen kvar – trots att en rad länder i främst Östeuropa vänt sig till EU:s domstol för att stoppa hela paketet. Danielsson är ändå kritisk.
– Ska man öppna för ett system där EU-domstolen ska gå in och underkänna alla substantiella ändringar som Europaparlamentet gör i lagstiftningen så är vi ute på en jävligt slak lina, säger han.
Fakta: EU:s mobilitetspaket
EU:s så kallade "mobilitetspaket" godkändes slutligt sommaren 2020 i syfte att modernisera reglerna för lastbilstrafiken inom EU.
I paketet ingår bland annat uppdaterade regler för kör- och vilotider, chaufförernas hemresor när de arbetar utomlands och inte minst de omdebatterade tillfälliga inrikestransporterna – de så kallade cabotagereglerna.
Källa: Wiktor Nummelin/TT