Delårsrapport januari - juni 2025 Euroflorist 2.0 Obligation AB (publ) orgnr 559333-6174
Korthet – april till juni
- Nettoomsättningen för kvartalet uppgick till 164,9 mSEK (162,1 mSEK), en ökning om 2,8 mSEK jämfört med samma period föregående år.
- Justerad EBITDA uppgick till 8,8 mSEK (-0,6 mSEK), en ökning med 9,4 mSEK jämfört med samma period föregående år. I kvartalet har kostnader motsvarande 2,4 mSEK (0,0 mSEK) redovisats som jämförelsestörande och relaterar mestadels till omstrukturering av personal.
- EBITDA-marginal, justerad, uppgick till 5,3 % (-0,4 %), en förbättring med med 5,7 procentenheter jämfört med samma period föregående år.
- EBITDA uppgick till 6,4 mSEK (-0,6 mSEK), en ökning om 7 mSEK jämfört med samma period föregående år.
- EBITDA-marginal, uppgick till 3,9 % (-0,4 %), en förbättring med 4,3 procentenheter jämfört med samma period föregående år.
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -44,6 mSEK (-33,9 mSEK), en minskning med 10,7 mSEK jämfört med samma period föregående år.
- Serenata Flowers har påverkat försäljningen positivt med 14,6 mSEK (0,0 mSEK), justerad EBITDA 2,7 mSEK (0,0 mSEK) och EBITDA med 0,8 mSEK (0,0 mSEK) i perioden.
Korthet – januari till juni
- Nettoomsättningen för halvåret uppgick till 460,1 mSEK (428,1mSEK), en ökning om 32,0 mSEK jämfört med samma period föregående år.
- Justerat EBITDA uppgick till 38,9 mSEK (27,1 mSEK), en ökning med 11,8 mSEK jämfört med samma period föregående år. Under första halvåret har kostnader motsvarande 2,9 mSEK (0,0 mSEK) redovisats som jämförelsestörande och relaterar mestadels till omstrukturering av personal.
- EBITDA-marginal, justerad, uppgick till 8,4 % (6,3 %), en förbättring med 2,1 procentenheter jämfört med samma period föregående år.
- EBITDA uppgick till 36,0 mSEK (27,1 mSEK), en ökning om 8,9 mSEK jämfört med samma period föregående år.
- EBITDA-marginal, uppgick till 7,8 % (6,3 %), en förbättring med 1,5 procentenheter jämfört med samma period föregående år.
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -31,6 mSEK (0,9 mSEK), en minskning med 32,5 mSEK jämfört med samma period föregående år.
- Serenata Flowers har påverkat försäljningen positivt med 55,0 mSEK (0,0 mSEK), justerad EBITDA med 8,6 mSEK och EBITDA med 6,7 mSEK (0,0 mSEK) i perioden.
VD | Har ordet
Det andra kvartalet uppvisar en ökad nettoomsättning, drivet av den lyckade migreringen av Serenata Flowers till vår gemensamma plattform. Vi har fortsatt fokusera på lönsamhet och kvartalet uppvisar samma trend som tidigare kvartal med en ökad lönsamhet per order jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Kvartalet uppvisar en något högre OPEX jämfört med andra kvartalet 2024, vilket drivs av omstruktureringskostnader i Serenata Flowers. Organiskt ser vi en fortsatt sjunkande OPEX. EBITDA är på en hälsosam nivå och kvartalets resultat är det bästa för kvartal två sen Corona-året 2021.
I många av våra marknader fortsätter det vara ett tufft klimat, där consumer confidence fortsätter vara på låga nivåer och konsumenterna prioriterar bort vissa utgifter. Totalt sett uppvisar kvartalet en volymnedgång jämfört med motsvarande kvartal föregående år, vilket är i linje med vårt lönsamhetsfokus, där vi under andra kvartalet likt första kvartalet valde att minska volymen från performance marketing för att optimera lönsamhet totalt och per order för att bibehålla en långsiktigt hälsosam affär
Vi har under kvartalet fortsatt realisera synergierna för Serenata och i början av tredje kvartalet hade all personal från Serenata Flowers lämnat bolaget, vilket kommer ha en positiv effekt på OPEX från Q3 och framåt. De förväntade synergierna fortsätter följa planen och vi ser redan nu att Serenata bidrar mycket positivt till vårt resultat. Kassaflödet från den löpande verksamheten var under första halvåret sämre än föregående år. Det beror framför allt på förändringen i storleken av leverantörsskulder, medan vi ser en positiv förändring i rörelseresultatet jämfört med första halvåret 2024 och lägre finansieringskostnader.
Vi fortsätter arbetet med att differentiera kundanskaffningen, framförallt genom att fortsätta fokusera på att utveckla vårt CRM-arbete samt att ytterligare öka vår kundnöjdhet. Detta arbete gör att vi trots en lägre volym från performance marketing ser en ökad lönsamhet per order och en hälsosam EBITDA.
Under året kommer vi fokusera på det vi kan påverka och arbeta med förbättringar av bolaget. Vår ambition är att fortsätta utveckla bolaget, investera och ta marknadsandelar. Det absolut viktigaste för oss är att bygga för framtiden.
Magnus Silfverberg
VD | Koncernchef
Malmö, 27:e augusti 2025