SAS nya besked: nyemission försenas
Nordiska flygbolaget SAS har ett tungt år bakom sig, och meddelar nu att den planerade nyemissionen om 9,5 miljarder kronor har försenats. Nyemissionsplanen, som ska sponsra företagets rekonstruktion och rikta sig mot SAS Forward-initiativet, kommer nu att inledas i mars månad.
I enlighet med sin nya affärsplan och rekonstruktionsplan skulle Scandinavian Airlines (SAS) inleda en nyemissionsplan i början av januari 2023. Den planen har dock fått flytta startdatum till mars månad, då strategin inte har hunnit färdigställas. SAS vd Anko van der Werff meddelar i ett pressmeddelande att det är på grund av att "världen är en annorlunda plats nu än när vi började” som nyemissionsplanen har flyttats fram.
9,7 miljarder kronor förväntas i kapitalanskaffning
En nyemission är en process där ett företag väljer att erbjuda nya aktier för att tillföra kapital till företaget. Kapitalet kan bland annat planeras att användas till att finansiera investeringar och expansioner, lösa ekonomiska situationer, undvika konkurs eller användas i stället för att låna pengar. Vad gäller SAS så beräknas nyemissionen på 9,5 miljarder kronor att användas till företagets rekonstruktion, som förväntas göra årliga besparingar på 7,5 miljarder kronor.
Genom kapitalanskaffningen, tillsammans med skuldkonvertering, har SAS förhoppningen att vara nettoskuldfria vid utgången av räkenskapsåret 2025/2026. Redan nu har ekonomin för flygbolaget börjat återhämta sig, och enligt rapporter har affärsresor återgått till 80 procent av siffrorna innan pandemin, medan den generella efterfrågan har återgått till 90 procent. Snabbast har långdistansflyg för fritidsresor återhämtat sig.
Rekonstruktion delvis till följd av förra årets strejker
Företagets rekonstruktion och relaterade kapitalanskaffning kommer efter att bolaget genomgick en kris under sommaren 2022, då 900 SAS-piloter strejkade i 15 dagar. Under strejkperioden ställdes runt 3 700 flyg in vilket drabbade 370 000 passagerare, något som kostade SAS mellan 100–130 miljoner kronor om dagen. Strejken kom efter att pilotfacket klagat på att de 560 piloter som varslades under coronapandemin inte erbjöds återanställning vid pandemins slut. I stället använde sig SAS av deras dotterbolag SAS Link och SAS Connect som arbetar som bemanningsbolag
Förutom den icke-existerande återanställningen så drog strejken även uppmärksamhet till piloternas övriga arbetsmiljö. Deras real-lön har minskat med över 50% sedan 2002, och de har ett tufft schema där helger, övernattningar, och jourtider inte kompenseras extra. I den slutgiltiga överenskommelsen, eller rekonstruktionsavtalet, gick SAS med på att återanställa 450 av de piloter som varslades, delvis till just dessa dotterbolag.
SAS Forward – flyget mot framtiden
Nyemissionen ska som sagt vara del av finansieringen av det nya initiativet SAS Forward, som ämnar att göra SAS än mer finansiellt starkt och konkurrenskraftigt in i framtiden. Strategin lanserades under våren 2022, alltså innan strejkerna, till följd av ekonomisk nedgång i och med pandemin, och fastslog vilka aspekter som skulle prioriteras i rekonstruktionen. Bland annat nämner SAS den stora årliga besparingen som huvudmål, samt en omvandling och effektivisering av flottan, en digital omvandling, kapitalanskaffning om 9,5 miljarder, samt positionera SAS som ledande inom hållbart flygande. En del av planen var även etablerandet av dotterbolagen SAS Connect och SAS Link.