Undersökningen avslöjar: Nästan hälften av alla anställda känner sig missförstådda av sina chefer
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter
BörskollenFör dig med koll på börsen

Nyhet

Undersökningen avslöjar: Nästan hälften av alla anställda känner sig missförstådda av sina chefer

Undersökningen avslöjar: Nästan hälften av alla anställda känner sig missförstådda av sina chefer

Många anställda känner sig missförstådda av sina chefer, vilket påverkar arbetsplatsens moral negativt. En nyligen genomförd undersökning visar att en betydande andel av de anställda upplever att deras insatser inte uppskattas korrekt. Detta kan få konsekvenser för både löneutveckling och karriärmöjligheter.

  • 46 % av de anställda i USA känner att deras chefer sällan förstår deras bidrag.
  • 44 % har missat löneökningar och projekt på grund av missförstånd.
  • Kommunikation och relationer är nyckeln till bättre förståelse.

Enligt en nyhet från CNBC visar en undersökning från april 2025 att nästan hälften av de anställda i USA känner att deras chefer endast delvis eller sällan förstår deras arbetsinsatser.

Undersökningen, utförd av The Predictive Index, omfattade 1 000 arbetstagare från olika sektorer och åldersgrupper.

Missförstådda insatser påverkar karriären

Undersökningen visar att 44 % av de tillfrågade anser att de har gått miste om löneförhöjningar och större projekt på grund av att deras färdigheter eller arbetsvanor missbedömdes.

Vidare uppger 48 % att deras chefer regelbundet underskattar deras bidrag.

Vi vill inte ha en miljö där folk tänker att de inte kan prata med VD:n, jag är bara en person. Titlar är viktiga externt, men på kontoret kan jag sitta ner och arbeta bredvid dig.

Jennifer Schielke, VD Summit Group Solutions.

Vikten av klarhet och relationer

Jennifer Schielke, konsult och VD för Summit Group Solutions, betonar vikten av klarhet, investering och relationer för att övervinna dessa missförstånd. Hon menar att olika generationers perspektiv och förväntningar kan skapa svårigheter i kommunikationen.

För att förbättra relationerna rekommenderar Schielke att anställda tar initiativ till att uttrycka sina behov och fråga efter råd istället för traditionell feedback. Detta kan leda till mer genuina och användbara svar.

Å andra sidan kan chefer bidra genom att skapa en inkluderande arbetsmiljö där medarbetarna känner sig bekväma att uttrycka sig. Aktiviteter som gemensamma kaffepauser eller frågesporter kan hjälpa till att bygga starkare relationer.

Nyhetsbrev