Valberedning utsedd inför Electrolux årsstämma 2023

Valberedningens ledamöter inför Electrolux årsstämma 2023 har nu utsetts.

I enlighet med årsstämmans beslut ska Electrolux valberedning bestå av sex ledamöter. Valberedningen ska utgöras av ledamöter utsedda av var och en av de fyra till röstetalet största aktieägarna som önskar delta i valberedningen samt bolagets styrelseordförande och ytterligare en styrelseledamot.

Valberedningens ledamöter har nu utsetts baserat på ägarförhållandena per den 31 augusti 2022. Johan Forssell, Investor AB, är ordförande i valberedningen. De övriga ledamöterna är Sussi Kvart, Handelsbanken Fonder, Carina Silberg, Alecta, och Tomas Risbecker, AMF – Tjänstepension och Fonder. I valberedningen ingår också Staffan Bohman och Fredrik Persson, ordförande respektive ledamot i Electrolux styrelse.

Valberedningen kommer att arbeta fram förslag till årsstämman 2023 avseende ordförande vid stämman, styrelse, styrelsens ordförande, styrelseledamöternas ersättning, revisor, arvode till revisor samt, i den mån så anses erforderligt, förslag till ändringar i nuvarande instruktion för valberedningen.

Årsstämman kommer att äga rum den 29 mars 2023 i Stockholm.

Aktieägare som vill lägga fram förslag till valberedningen kan göra detta via e-post till nominationcommittee@electrolux.com.

220923 Pressmeddelande valberedning 2023https://mb.cision.com/Main/1853/3635776/1630264.pdf

Nyheter om Electrolux

Världsledande nätmäklare för trading