Dyrare elbilar – men oklart hur mycket
Vissa befarar ett handelskrig med Kina när EU inför permanenta tullar på kinesiska elbilar. Hur stor påverkan det får på europeisk bilmarknad är svårt att säga i nuläget, menar en analytiker.
Som väntat säger EU-länderna ja till tullar på elbilar från Kina. Från svenskt håll hoppas man få till en speciallösning för att Volvo Cars inte ska påverkas negativt av tullarna.
"Vi kan bekräfta att kommissionen har erbjudit sig att fortsätta diskussionerna med alla parter som har lämnat förslag på prisåtaganden och vi står till kommissionens förfogande för att svara på frågor", skriver Volvo Cars i en kommentar.
Orolig för trenden
Fredagens beslut i Bryssel innebär tullar på upp till 35 procent från och med november i år, utöver de tullar på tio procent som redan finns.
Enligt Hampus Engellau, fordonsanalytiker på Handelsbanken, är importen av kinesiska elbilar till Europa i nuläget inte särskilt omfattande. Däremot har man varit orolig för trenden.
– Förra året importerades det ungefär 22 000 bilar på en marknad som omsätter ungefär 16 miljoner bilar. Året innan var det bara några hundra.
Hur mycket dyrare det i slutänden kommer att bli för konsumenten är för tidigt att säga, menar Engellau.
– I Sverige har vi några kinesiska elbilar som Zeekr, Xpeng och Nio. Det är klart att de bilarna kommer att bli lite dyrare men frågan är hur mycket dyrare.
Flytt till Europa
Sverige valde vid omröstningen att lägga ner sin röst med viss förhoppning om man ska nå en lösning för Volvo Cars. Bilindustrins vagga, Tyskland, röstade nej. Där är man rädd för att tullarna kommer att innebära motåtgärder från Kina då landet är en viktig marknad för den tyska bilindustrin.
– Det vi kommer att se är att de kinesiska aktörer som verkligen är intresserade av den europeiska marknaden kommer att flytta produktion till Europa. BYD är ju redan på väg in i Ungern, säger Engellau.
Att beskedet om tullarna kommer nu tror han till viss del har att göra med att europeisk bilindustri är under stor press, inte minst på grund av minskad efterfrågan.
– Hade vi haft högkonjunktur och bilindustrin blomstrat så hade det kanske inte blivit några tullar, säger Hampus Engellau.
Källa: Malin Johanson/TT