Electrolux Professional AB delårsrapport Q1 2025
Första kvartalet, januari–mars 2025
- Nettoomsättningen uppgick till 3 073 Mkr (3 055), en ökning med 0,6%. Organiskt minskade försäljningen med 0,4%. Förvärvet av Adventys bidrog med 0,7%. Valutaeffekter hade en positiv effekt om 0,3%.
- EBITA uppgick till 363 Mkr (326), motsvarande en marginal om 11,8% (10,7).
- Rörelseresultatet uppgick till 306 Mkr (271), motsvarande en marginal om 9,9% (8,9).
- Periodens resultat uppgick till 199 Mkr (171) och resultat per aktie till 0,69 kr (0,60).
- Operativt kassaflöde efter investeringar uppgick till 175 Mkr (183).
Alberto Zanata, VD och koncernchef:
”Högre vinst och en ökad geopolitisk osäkerhet
Första kvartalet 2025 var ytterligare ett steg i rätt riktning. Trots att försäljningen var på samma nivå som förra året ökade EBITA-marginalen till 11,8% (10,7).
Vi visar för närvarande goda framsteg i hela koncernen, men de nya amerikanska tullarna som tillkännagavs i april har skapat omfattande global makroekonomisk osäkerhet. Konsekvenserna av dessa åtgärder och effekterna på den allmänna konjunkturcykeln, är för närvarande svåra att bedöma, men har till dags dato inte haft någon påverkan på efterfrågan.
Stabil utveckling i Storkök och dryck
Försäljningen inom Storkök och dryck minskade organiskt med 1,2% under första kvartalet. Det var främst drivet av en svag utveckling i Mellanöstern, en svag start på året inom Dryck, och en försäljningsnedgång jämfört med ett mycket starkt motsvarande kvartal förra året i Europa. Försäljningen i USA utvecklades fortsatt positivt.
EBITA-marginalen minskade något till 10,2%, främst drivet av högre marknadsförings- och FoU-kostnader, samt lägre försäljning i Asien och Stillhavsområdet-Mellanöstern och Afrika samt inom Dryck.
Orderingången inom Storkök och dryck var högre än förra året, drivet av relativt starkt USA och Asien och Stillahavsområdet-Mellanöstern och Afrika, medan Europa var något lägre jämfört med ett starkt första kvartal förra året.
Förbättrad lönsamhet för Tvätt
Försäljningen inom Tvätt växte organiskt med 0,9% trots en försäljningsnedgång i USA, efter ökade varulager under det fjärde kvartalet 2024.
EBITA-marginalen förbättrades till 17,3% drivet av volymtillväxt och integrationskostnader under jämförelsekvartalet förra året.
Orderingången var lägre än för ett år sedan. Överlag utvecklas Tvätt väl, med bra resultat i både USA och Europa.
Makroekonomisk osäkerhet
De nya amerikanska tullarna kommer att ha en viss inverkan på vår verksamhet eftersom importerade produkter till USA står för cirka 12% av koncernens omsättning. Men de flesta av våra produkter för matlagning som säljs i USA är tillverkade i USA medan dryckesprodukter importeras till USA, främst från Thailand. Det innebär att cirka 10% av segmentet Storkök och drycks totala omsättning är importerade produkter till USA. För Tvätt importeras produkter till USA från Sverige och Thailand och står för cirka 15% av segmentets totala omsättning.
Baserat på nuvarande tullnivåer förväntas påverkan på 2025 års resultat, efter dämpande åtgärder, vara begränsad.
Vi visade goda framsteg under kvartalet med en orderingång på fortsatt relativt god nivå. Dock gör den nuvarande geopolitiska och makroekonomiska osäkerheten det svårt att förutse hur marknaden kommer att utvecklas. Med det sagt, så har vi hittills lyckats navigera i osäkra lägen, och vi har visat oss vara motståndskraftiga. Vi har initierat aktiviteter för att mildra en stor del av påverkan från de nuvarande tullarna. Detta gör mig säker på att vi kommer att kunna navigera även i den här situationen.”
Denna information är sådan information som Electrolux Professional AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedan kontaktpersons försorg, för offentliggörande, den 29 april 2025, klockan 07.30.
För mer information, vänligen kontakta Jacob Broberg, Chief Communication & Investor Relations Officer +46 70 190 00 33