Ny rapport: Sverige tappar i elbilsracet – grannländerna gasar förbi

Sverige tappar fart i elbilsutvecklingen jämfört med sina nordiska grannar. En rapport från ACEA belyser landets utmaningar med laddinfrastruktur och elbilsutbud som bromsar tillväxten. Vad ligger bakom Sveriges tillbakagång?
- Sverige har fallit från topp tre till sjätte plats i Europa för nyregistrering av elbilar.
- Obalans mellan elbilar och publika laddpunkter bromsar tillväxten.
- Brist på elbilsbonus och lågprismodeller påverkar marknadsandelen.
Enligt en ny rapport från ACEA, hamnar Sverige efter sina nordiska grannar i elbilsutvecklingen, skriver Carup.
Under första halvåret 2025 utgjorde elbilar 34 procent av nyregistreringarna i Sverige, vilket innebär en nedgång från tidigare topp tre-placering i Europa.
Elbilsutbud och laddinfrastruktur
Rapporten från ACEA pekar på flera förklaringar till Sveriges tillbakagång.
En betydande faktor är bristen på publika laddpunkter. I Sverige finns mer än 10 elbilar per laddare, vilket överstiger EU:s rekommendationer.
Dessutom är endast en femtedel av dessa laddpunkter snabbladdare, vilket gör laddningen långsammare och mindre attraktiv.
Påverkan av elbilsbonus och prissegment
En annan utmaning är bristen på elbilar i de lägre prissegmenten. I Europa fanns det 19 modeller under 30 000 euro i juni 2025, men få av dessa säljs i Sverige.
Detta försvårar inträdet på elbilsmarknaden, särskilt eftersom Sverige saknar elbilsbonus. Länder som Frankrike och Tyskland erbjuder fortsatt stöd och skattefördelar vid elbilsköp.
Sverige har även en svag andrahandsmarknad för elbilar, där endast cirka 10 procent av begagnade bilar är elbilar, jämfört med Danmarks nästan 50 procent.
Trots Sveriges strukturella fördelar, som ett robust elnät och avskaffad dubbelbeskattning av el, går utbyggnaden av förnybar energi långsammare än i andra länder.
Rapporten understryker vikten av laddinfrastruktur, stöd för elbilsköp och ett brett utbud av prisvärda elbilar för att driva elektrifieringen framåt.
Länder som lyckas kombinera dessa faktorer avancerar snabbare mot målet om nollutsläpp från nya bilar år 2035, medan Sverige riskerar att hamna på efterkälken.