Catena publicerar uppdaterat grönt ramverk - Börskollen
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Catena publicerar uppdaterat grönt ramverk

{newsItem.title}

Catenas gröna finansieringsramverk ersätts av ett uppdaterat ramverk som har breddats och bland annat är anpassat till EU Taxonomin och i högre utsträckning matchar bolagets långsiktiga hållbarhetsmål.

2024-04-19 kl.10.30

Catena har höga hållbarhetsambitioner och som ett ledande logistikfastighetsbolag på den svenska marknaden har bolaget stora möjligheter att bidra till ett mer hållbart samhälle. En viktig del för Catena är att koppla det strategiska och operationella hållbarhetsarbetet till bolagets finansieringsbehov. Catenas gröna ramverk introducerades 2021 i samband med etableringen av ett MTN-program.

Med det uppdaterade gröna ramverket tar Catena ett förtydligande steg. Ramverket har anpassats för att linjera med EU-taxonomin, nationella regelverk och det matchar i högre utsträckning bolagets långsiktiga hållbarhetsmål. Ramverket följer marknadspraxis och kriterier i ramverket berör främst krav på energiprestanda, miljöcertifieringar, tröskelvärden för koldioxidutsläpp i nybyggnation och klimatriskanalyser.

- Att erbjuda marknaden investeringsalternativ som bygger på hållbara tillgångar är centralt för att vi på allvar ska kunna bidra till omställning och därigenom bibehålla långsiktig konkurrenskraft, säger David Silvesjö, Finanschef på Catena.

S&P Global Ratings har utfärdat en second opinion på ramverket, deras betyg uppgår till Medium Green. Swedbank har varit rådgivare till Catena i samband med uppdateringen.

Under maj månad 2024 förväntas den årliga uppdateringen av prospektet till MTN-programmet vara färdigställd.

Ytterligare information om Catenas gröna ramverk finns tillgängligt på catena.se/investerare/finansiering/gron-finansiering/.

David Silvesjö, Finanschef, Tel. 0730-70 22 22 [email protected]
Amanda Thynell, Hållbarhetschef, Tel. 072-510 03 31, [email protected]
Följ oss: catena.se / LinkedIn

Catena publicerar uppdaterat grönt ramverkhttps://mb.cision.com/Main/191/3962380/2744541.pdf

Börskollens app – Högt betyg ⭐⭐⭐⭐⭐ och 250.000 nedladdningar

Ladda hem

Vårt nyhetsbrev – Utvalda börsnyheter och heta investeringscase varje vecka

Nyheter om Catena

Innehåller annonslänkar

Så kommer du igång med trading

Den här månaden har vi valt att lyfta fram trading som utbildningstema, så att du som läsare ska få en möjlighet att fördjupa dig mer och spetsa dina kunskaper. Nedan finner du ett antal matiga guider och vi lyfter även fram vårt förstahandsval av mäklare och plattform: IG.

STÄNG X
Bästa valet för trading – Bra erbjudande & gratis utbildning
Världsledande global tradingmäklare med prisbelönt app
Gratis att öppna konto & demokonto (fiktiv handel)
KOM IGÅNG

74% av alla icke-professionella kunder förlorar pengar på CFD-handel hos de här leverantörerna.

Om aktien Catena