Analys: Utbildningsföretaget växer snabbt – men dyr aktie

Det digitala utbildningsbolaget Skolon fortsätter att växa i takt med skolornas ökade digitalisering. Samtidigt pekar nya analyser på utmaningar kring bolagets framtida lönsamhet och värdering. Vad betyder det för företagets position i branschen?
- Skolon ses som en snabbväxande aktör inom digital utbildning.
- Bolaget har utmaningar att uppnå högre rörelsemarginaler på sikt.
- Aktien bedöms som högt värderad i förhållande till försäljningen.
Enligt en färsk analys från Affärsvärlden betraktas Skolon som en ledande aktör i den växande edtech-sektorn. Bolaget utvecklar och distribuerar en molnbaserad plattform som samlar olika digitala utbildningsverktyg och läromedel, främst för skolor och utbildningsinstitutioner i Norden.
Stark tillväxt men lönsamheten ifrågasätts
Skolon har vuxit snabbt i takt med att digitaliseringen inom utbildningssektorn accelererat. Bolaget har lyckats öka sina intäkter och nått bruttomarginaler på omkring 27 procent, enligt analysen.
Trots den positiva utvecklingen finns det oro för att bolaget på lång sikt kan få svårt att nå rörelsemarginaler över 5–10 procent. Analytiker menar att detta kan begränsa möjligheterna till väsentligt förbättrad lönsamhet.
Vi följer med intresse Skolons fortsatta framfart, men aktien ser alldeles för dyr ut
Affärsvärlden
Vid nuvarande nivåer värderas aktien till cirka fem gånger bolagets omsättning (EV/sales), vilket enligt Affärsvärlden är en hög värdering relativt lönsamhetsutsikterna.
Fokus på Norden och utbildningssektorn
Skolons huvudsakliga marknad är Norden, där plattformen används av både kommunala och fristående skolor samt vid universitet och högskolor.
Företaget arbetar med SaaS-lösningar för att effektivisera och modernisera undervisningen, och riktar sig till såväl grundskolor som gymnasier.
Användningen av digitala verktyg väntas fortsätta öka i utbildningssektorn, vilket kan ge Skolon fortsatt tillväxtpotential. Samtidigt kvarstår frågorna kring långsiktig lönsamhet och aktiens värdering.