Därför ratar bankerna EU-förslag om ersättning till bedrägerioffer
EU föreslår att banker oftare ska tvingas ersätta kunder som drabbas av bedrägerier. Svenska Bankföreningen, med Swedbanks vd Jens Henriksson som ordförande, är kritiska och menar att förslaget kan minska kundernas säkerhetsmedvetenhet.
- EU-förslag kräver att banker ersätter bedrägerioffer oftare.
- Svenska Bankföreningen varnar för minskat säkerhetsmedvetande.
- Regeringen vill bekämpa bedrägerier men ser behov av ytterligare diskussion.
Ökad ersättningsskyldighet för bankerna
Bankbedrägerier, särskilt riktade mot äldre personer, har ökat markant i Sverige under de senaste åren. Regeringen krävde tidigare i år att bankerna skulle vidta åtgärder för att stävja denna utveckling, vilket resulterade i ett åtgärdspaket från branschen.
Frågan om bankernas skyldighet att ersätta drabbade kunder har samtidigt blivit alltmer aktuell. En dom från Högsta domstolen 2022 ökade möjligheterna för bedrägerioffer att få tillbaka sina pengar vid obehöriga transaktioner. Nu arbetar EU med ett förslag som skulle utöka denna ersättningsskyldighet till att även omfatta behöriga transaktioner, där kunder själva luras att föra över pengar.
Bankföreningens farhågor
Förslaget, som är en del av ett betaltjänstförordningsförslag klubbat av EU-parlamentet i april, har mött starkt motstånd från den svenska bankbranschen. Svenska Bankföreningen, tillsammans med sina nordiska motsvarigheter, har uttryckt oro över att en sådan skyldighet skulle kunna stödja den kriminella affärsmodellen och göra EU-medborgarna mer sårbara.
”En återbetalningsrätt för behöriga transaktioner kan göra betaltjänstanvändare mindre bekymrade över säkerheten eller leda till en ökning av 'friendly fraud',” skriver de nordiska bankföreningarna i ett brev till EU-kommissionen.
Detta rapporterar Dagens Industri om.
Regeringens syn
Finansdepartementet anser dock att bankernas oro är överdriven. Victoria Ericsson, pressekreterare hos finansmarknadsminister Niklas Wykman (M), uppger för Dagens Industri att förslaget innehåller undantag för situationer där kunden agerat bedrägligt eller grovt oaktsamt.
”Det är banken som har bevisbördan för att kunden agerat bedrägligt,” förklarar Ericsson. Arbetet med förslaget fortsätter i det nyvalda EU-parlamentet, och vi på Börskollen kommer att följa utvecklingen noga.