Delårsrapport januari – mars 2025
Marginalförbättringar i en svag marknad
Första kvartalet i korthet:
- Nettoomsättningen minskade till 2 474 MSEK (2 615), motsvarande en organisk minskning med -6% (-20).
- Rörelseresultatet uppgick till -6 MSEK (-44).
- Den justerade bruttomarginalen ökade till 38,6% (37,3).
- Det justerade rörelseresultatet ökade till 16 MSEK (-27).
- Region Nordens justerade rörelseresultat ökade till 109 MSEK (23) medan rörelseresultatet i Storbritannien minskade till -53 MSEK (-11).
- Jämförelsestörande poster uppgick till -22 MSEK (-17), främst hänförliga till övergångskostnader relaterade till driftsättningen av den nya nordiska fabriken.
- Resultat efter skatt, total verksamhet, uppgick till -124 MSEK (-219) motsvarande resultat per aktie efter utspädning om -0,18 SEK (-0,58).
- Det operativa kassaflödet uppgick till -85 MSEK (-574).
Jag är nöjd med lönsamhetsförbättringarna i Norden och det faktum att koncernens bruttomarginal för femte kvartalet i rad har förbättrats jämfört med föregående år. Medan vi fortsätter att göra framsteg inom konsumentförsäljning, marginalförbättringar och kassagenerering, utmanas vi fortfarande av historiskt låga marknadsvolymer inom projektsegmenten.
Koncernens organiska nettoomsättning minskade med -6 %, med oförändrad försäljning i Norden och en minskning med -12 % i Storbritannien. På jämförbar basis, justerat för förra årets butiksstängningar, minskade försäljningen i Storbritannien med -3 %. Det ökande antalet butiksbesök och köksdesignmöten fortsätter att stödja den positiva utvecklingen inom konsumentsegmentet. Omvänt fortsätter det låga bostadsbyggandet att belasta efterfrågan och tillväxten inom projektsegmentet på alla marknader, med tvåsiffriga volymminskningar i Finland, Norge och Storbritannien.
Koncernens justerade bruttomarginal förbättrades till 38,6% (37,3), drivet av högre genomsnittliga ordervärden, god produktivitet i leveranskedjan och en gynnsam segmentmix. Besparingarna inom försäljnings- och administrationskostnader uppgick till totalt cirka 70 MSEK, till stor del drivet av förra årets kostnadsbesparingsprogram och fortsatt stark kostnadsdisciplin inom alla områden. Våra ackumulerade besparingar sedan början av 2023 har nu överstigit 550 MSEK.
Koncernens justerade rörelseresultat ökade till 16 MSEK (-27) tack vare den goda utvecklingen i Norden. De betydande förbättringarna av kassaflödet fortsätter, vilket resulterade i ett kassaflöde från den löpande verksamheten på 28 miljoner kronor (-258).
Nordens justerade rörelseresultatet ökade till 109 MSEK (23) och den justerade rörelsemarginalen steg till 7,5% (1,6). Volymerna på projektmarknaden fortsatte att minska, men med en avtagande trend. Konsumentförsäljningen fortsätter att utvecklas väl och kompenserar helt för nedgången i projektförsäljningen. Särskilt nöjda är vi med utvecklingen i Danmark. Den nordiska leveranskedjan levererade ytterligare ett bra kvartal vad gäller leveranser och produktivitet.
Driftsättningen av fabriken i Jönköping fortsätter att utvecklas bra. Tillverkningen av kökskomponenter och monterade skåp ökar gradvis enligt plan. Nu går vi in i en viktig period då vi planerar att leverera kompletta Marbodal-kök – inklusive alla tillbehör – direkt till slutkund från Jönköping.
Nettoomsättningen i Storbritannien minskade med -12%, drivet av en volymnedgång inom projektsegmentet, medan Magnets konsumentförsäljningsvolym fortsatte att växa. Bruttomarginalen förbättrades till 41,3% (40,9) drivet av tillväxt i konsumentförsäljningen, medan leveranskedjan fortfarande belastas av underabsorption. Kostnadsbesparingarna under kvartalet motverkades av marknadsföringskostnader för att generera orderingång under den viktiga vinterperioden.
Rörelseresultatet i Storbritannien uppgick till -53 MSEK (11). Samtidigt som vi tar tillvara det positiva momentumet inom konsumentförsäljningen i Storbritannien så fortsätter vi övergången till en mindre kapitalintensiv verksamhetsmodell och realisera besparingar från genomförda kostnadsminskningar och butiksstängningar.
Vi bedömer att konsumentmarknaderna kommer att fortsätta sin återhämtning, medan projektmarknaden sannolikt kommer att förbli svag under resten av 2025. Även om de senaste förändringarna i internationell handelspolitik för närvarande inte har någon direkt inverkan på Nobia, är deras indirekta effekter – särskilt i relation till räntor, inflation och bredare makroekonomisk dynamik – fortfarande osäkra.
Oavsett osäkerheten på marknaden är vi fortsatt övertygade om våra strategiska prioriteringar; att driftsätta den nya nordiska fabriken i Jönköping, att fortsätta vändningen av den brittiska verksamheten och att genomföra våra kostnadsbesparingsinitiativ.
Kristoffer Ljungfelt
VD & koncernchef
Denna information är sådan som Nobia AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2025-04-29 08:30 CET.