Midsona delårsrapport januari-mars 2025
Organisk försäljningstillväxt och förbättrat kassaflöde
Januari–mars 2025 (första kvartalet)
- Nettoomsättningen uppgick till 937 Mkr (929), motsvarande en tillväxt på 0,9 procent (–4,6). Organisk förändring i nettoomsättningen var 1,4 procent (–4,2).
- Bruttoresultat uppgick till 268 Mkr (269), motsvarande en marginal på 28,6 procent (29,0).
- Rörelseresultat uppgick till 24 Mkr (38), motsvarande en marginal på 2,6 procent (4,1) och rörelseresultat, före jämförelsestörande poster uppgick till 37 Mkr (38), motsvarande en marginal på 3,9 procent (4,1).
- Periodens resultat uppgick till 7 Mkr (16), motsvarande ett resultat per aktie på 0,05 kr (0,11) före och efter utspädning.
- Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 35 Mkr (21).
- Josefin Kronstrand utsågs till inköpsdirektör, med övergripande ansvar för att koordinera koncernens inköp. Hon tillträdde den nya tjänsten 15 mars och ingick från den tidpunkten som medlem i koncernledningen.
- Peter Åsberg kommer lämna sitt uppdrag som VD och koncernchef för Midsona, men kvarstår i sin roll under en övergångsperiod fram till dess att efterträdare har tillträtt tjänsten.
- Styrelsen i Midsona utsåg Henrik Hjalmarsson till ny VD och koncernchef för Midsona.
Viktig händelse efter rapportperiodens utgång
- Henrik Hjalmarsson tillträder formellt tjänsten som VD och koncernchef för Midsona 23 juni 2025.
Koncernchefens kommentar
Det första kvartalet 2025 uppnådde Midsona rörelseresultatet 37 Mkr (38) före jämförelsestörande poster. Resultatet drevs framför allt av en fortsatt stabil bruttomarginal, som uppgick till 28,6 procent (29,0) före jämförelsestörande poster, trots fortsatt höga råvarupriser. Marginalen påverkades av ökade produktionskostnader i Tyskland och Spanien i samband med en upptrappning för att möta en högre efterfrågan. Samtidigt såg vi i mars positiva effekter av bättre leveransförmåga och därmed en bättre försäljning – en tillväxt som i hög grad kommer från våra egna varumärkessatsningar.
Nordics rörelseresultat, före jämförelsestörande poster, uppgick till 48 Mkr (56), vilket är ett lägre resultat jämfört med föregående år. Bakgrunden till detta är till stor del våra offensiva sälj- och marknadsinvesteringar som har genomförts för att stärka lanseringen av Friggs i Danmark samt Biopharma i Norge, vilket ser lovande ut så här långt. Satsningen är en viktig investering för framtida tillväxt som på kort sikt påverkat resultatet negativt.
North Europe förbättrade rörelseresultatet, före jämförelsestörande poster, till 8 Mkr (5) till följd av en förbättrad leveransförmåga i samband med att vi ökade produktionstakten. Nya listningar för varumärket Davert och kontraktstillverkningsvolymer har också tagits, som vi kommer börja leverera på under slutet av det andra kvartalet.
South Europe hade ett rörelseresultat, före jämförelsestörande poster, som uppgick till 0 Mkr (–1). En rad effektivitetsförbättringar i den spanska produktionsanläggningen bidrog till det något förbättrade rörelseresultatet jämfört med föregående år. Under kvartalet har vi fått väsentligt bättre listningar för varumärket Happy Bio hos en större kund i Frankrike, som förväntas ge en positiv effekt under det andra kvartalet.
Räntekostnaderna minskade till följd av lägre skuldsättning och lägre marknadsräntor. Det är även positivt att koncernens kassaflöde har förbättrats under kvartalet, drivet av en allt effektivare hantering av vårt rörelsekapital.
Investeringar i våra varumärken
Koncernens nettoomsättning ökade organiskt med 1,4 procent under perioden och våra egna konsumentvarumärken växte 1,6 procent. Utifrån våra tre produktkategorier betyder detta följande. Kategorin konsumenthälsoprodukter var starkt bidragande till den organiska tillväxten. Kategorin hälsolivsmedel hade som helhet en god utveckling med stöd av kampanjer för några utvalda varumärken medan det fortsatt var vissa utmaningar för kategorin ekologiska produkter på några geografiska marknader. Sammantaget kan jag konstatera att de investeringar som vi nu gör i våra varumärken ger resultat och är drivande i tillväxten för oss. För licensierade varumärken var utvecklingen svag, på grund av avslutade distributionsavtal. Försäljningstillväxten för kontraktstillverkning var stark där nya utrullade affärsvolymer mer än kompenserade för avslutade olönsamma uppdrag.
Strategin fortsätter driva oss framåt
Som koncern behöver vi fortsatt förhålla oss till en turbulent omvärld, en situation som utmanar stora delar av näringslivets strategier och möjligheter att skapa affärer. Det vi ser just nu är att stora valutakursförändringar stärker den svenska kronan, men för vår del är totaleffekten relativt neutral på grund av ökade priser på vissa nyckelråvaror som vi köper in. Strategin ligger fast och vi fortsätter arbeta enligt plan och stärka våra varumärken, vår effektivitet samt vår lönsamhet. Som ett led i detta arbete påbörjade vår nya Sourcing Director Josefin Kronstrand sitt uppdrag i mars. Josefin kommer leda vår centrala inköpsfunktion för att säkerställa ett mer samordnat inköpsarbete.
När jag den 23 juni lämnar över uppdraget som VD och koncernchef för Midsona till Henrik Hjalmarsson, så gör jag det med stor tillförsikt om att vi är på rätt väg.
Peter Åsberg
VD och koncernchef