Stark tillväxt av återkommande intäkter och underliggande resultat

Delårsrapport januari-mars 2025
Truecaller, den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation, är stolta att rapportera en ökad nettoomsättning med 16% till 496,9 (427,2) Mkr. Samtliga intäktsströmmar bidrog till ökningen och de återkommande intäkterna, prenumerationsintäkter och Truecaller for Business ökade intäkterna med 49%. EBITDA-resultatet exklusive kostnader för incitamentsprogram ökade med 22% och marginalen uppgick till 40,0% (38,0%). Den starka aktiekursutvecklingen under det senaste halvåret ökade Truecallers incitamentskostnader till 50 (11) Mkr, upp från 30 Mkr i fjärde kvartalet. EBITDA inklusive incitamentkostnader minskade med 1% och EBITDA-marginalen uppgick till 30,0% (35,4%). Under kvartalet adderades ytterligare 12 miljoner månatliga och 14 miljoner dagliga aktiva användare.
VD-ord
”Jag är glad att kunna rapportera att vi för tredje kvartalet i rad redovisar tillväxt inom samtliga delar av vår verksamhet – aktiva användare, annonsintäkter, Premium-prenumerationer och Truecaller for Business.
Den 1 april passerade vi en betydande milstolpe; 450 miljoner människor världen över använder nu Truecaller. Under första kvartalet lade vi till 12 miljoner nya användare jämfört med fjärde kvartalet 2024 och 53 miljoner användare jämfört med första kvartalet förra året. Det genomsnittliga antalet månatliga aktiva användare (MAU) under Q1 var 412 miljoner (exklusive iOS från och med detta kvartal), vilket är 15% högre än samma period förra året.
Nettoomsättningen ökade med 16% jämfört med Q1 förra året och uppgick till nästan en halv miljard kronor (497 Mkr jämfört med 427 Mkr i Q1 förra året). Annonsintäkterna fortsatte att växa för tredje kvartalet i rad, med en ökning på 5% jämfört med samma kvartal förra året. Vår strategi för Premium-prenumerationer och Truecaller for Business utvecklas väl, och dessa återkommande intäktsströmmar står nu för nästan en tredjedel av våra intäkter (32%) under Q1 2025, jämfört med en fjärdedel under Q1 2024. Dessa återkommande intäkter växte med en sammanlagd takt på 49%.
Vi fortsätter att ha fokus på tillväxt. Även om tillväxtrelaterade kostnader ökade och vi hade högre marknadsföringskostnader i samband med lanseringen av vår iOS-produkt, ökade vår EBITDA exklusive incitamentskostnader med 22% till 199 Mkr (162), vilket motsvarar en EBITDA-marginal exklusive incitamentskostnader på 40% (38%). EBITDA inklusive incitamentskostnader minskade marginellt med 1% till 149 (151) Mkr, vilket motsvarar en marginal på 30% (35%). Den starka utvecklingen av aktiekursen under kvartalet ökade våra upplupna incitamentskostnader avsevärt till 50 (11) Mkr, upp från 30 Mkr i fjärde kvartalet.
Annonsintäkter, vår största intäktskälla, fortsatte att växa och nådde 334 (318) Mkr, motsvarande en tillväxttakt på 5%. Vår direktförsäljning fortsätter att vara ett fokusområde och denna intäktsström har vuxit tack vare de större möjligheter vi byggt upp över tid. Det har en positiv inverkan på bruttomarginalen och vår ambition är att ytterligare öka andelen direktförsäljning. Cricketturneringen Indian Premier League (IPL), som delvis ägde rum under Q1 och delvis under Q2, hade lägre annonsörsefterfrågan kopplad till cricket än förra året. Under det första kvartalet var intäkterna från IPL cirka 9 miljoner SEK lägre än förra året, och vi förväntar oss en liknande nivå i Q2. Geografiskt sett fortsatte regionen Mellanöstern och Afrika (MEA) att uppvisa god tillväxt tillsammans med Indien, medan andra geografiska områden visade lägre intäkter, delvis på grund av rådande internationella makroekonomiska osäkerheter.
Prenumerationsintäkterna fortsatte att visa stark tillväxt med 40% och nådde 82 (58) Mkr under Q1. Vi ser fortsatt stark tillväxt i alla regioner, högre konverteringsgrad och en ökad genomsnittlig intäkt per prenumerant. Antalet prenumeranter närmar sig nu 2,8 miljoner, vilket är en ökning med 25% jämfört med förra året. I slutet av januari lanserade vi vår nya iOS-produkt, som huvudsakligen är ett Premium-erbjudande. Som tidigare nämnts förväntas intäkts- och prenumerationstillväxt från denna lansering komma gradvis från och med Q2. I april såg vi en lovande tillväxttrend för betalande iOS-prenumeranter, med nästan 55 000 nya prenumeranter, vilket motsvarar en månatlig tillväxt på 6% sedan slutet av mars. Den starkaste tillväxten kommer hittills från marknader utanför Indien.
Intäkterna från Truecaller for Business ökade med 60% till 79 (50) Mkr. Tillväxten drivs fortsatt av stark utveckling hela vår produktportfölj, vår Customer Experience (CX)-plattform Verified Business, Business Messaging samt våra nyligen lanserade riskprodukter. Vi ser fortsatt god tillströmning av nya kunder och fler befintliga kunder som uppgraderar till mer avancerade abonnemang och använder fler av våra produkter. Vi börjar också se ett ökat genomslag i Mellanöstern och Afrika. Vi är övertygade om att vi bara har börjat skrapa på ytan av Truecallers fulla potential avseende företagsintäkter.
Vi lever i en tid av geopoltisk osäkerhet. Hittills är den enda materiella effekten för oss begränsad till valutafluktuationer, men vi är fortsatt vaksamma i takt med att dessa situationer utvecklas.
Vi är entusiastiska över vår tillväxt och vår strategi för de kommande åren. Vi fortsätter att fokusera på att lösa problem relaterade till mobil kommunikation för människor över hela världen. Vi har rätt människor, den ekonomiska styrkan och den operativa kompetensen, och vi tror att vår strategi kommer att fortsätta stödja en god intäktstillväxt under överskådlig framtid, med fortsatt stark lönsamhet.” säger Rishit Jhunjhunwala, vd Truecaller.
januari-mars 2025 (Q1)
Jämförelsesiffror avser januari-mars 2024
- Nettoomsättningen ökade med 16 procent och uppgick till 496,9 (427,2) Mkr.
- EBITDA exklusive kostnader för incitamentsprogram ökade med 22 procent och uppgick till 198,6 (162,3) Mkr vilket motsvarar en EBITDA-marginal om 40,0 (38,0) procent
- EBITDA inklusive kostnader för incitamentsprogram minskade med 1 procent till 149,0 (151,0) Mkr, motsvarande en EBITDA-marginal om 30,0 (35,4) procent.
- Resultatet efter skatt uppgick till 101,7 (133,0) Mkr.
- Resultat per aktie uppgick till 0,30 (0,38) kr före utspädning och 0,30 (0,38) kr efter utspädning.
- Antalet aktiva användare (exklusive iOS) i genomsnitt per månad (MAU) ökade med 52,9 miljoner till 411,9 (359,0) miljoner.
- Omsättningen ökade med 14 procent i Indien, med 29 procent i Mellanöstern och Afrika och med 19 procent i resten av världen.
Presentation av rapporten
Rishit Jhunjhunwala, CEO och Odd Bolin, CFO presenterar rapporten och svarar på frågor
i en webcast och telefonkonferens, den 8 maj kl 13.00 CEST. Presentationen kommer
att hållas på engelska.
Om du önskar delta via webcasten gå in på nedan länk.
https://truecaller.events.inderes.com/q1-report-2025
Om du önskar delta via telefonkonferens registrerar du dig via länken nedan. Efter registreringen får du telefonnummer och ett konferens-ID för att logga in till konferensen. Via telefonkonferensen finns möjlighet att ställa muntliga frågor.
https://conference.inderes.com/teleconference/?id=50052351
För mer information, kontakta gärna:
Odd Bolin, CFO
Andreas Frid, Head of IR & Communication
+46 705 29 08 00
[email protected]
Denna information är sådan information som Truecaller är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning 596/2014, Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande vid den tidpunkt som anges av bolagets nyhetsdistributör Cision vid offentliggörandet av detta pressmeddelande.
Om Truecaller:
Truecaller är den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation. Vi möjliggör trygga och relevanta konversationer mellan människor och gör det effektivt för företag att nå konsumenter. Bedrägerier och oönskad kommunikation är vardag i digitala ekonomier och tillväxtmarknader i synnerhet. Vårt uppdrag är att skapa tillförlitlig kommunikation. Truecaller är en naturlig del av den dagliga kommunikationen för mer än 450 miljoner aktiva användare. Truecaller är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 8 oktober 2021. För mer information besök gärna corporate.truecaller.com.