Swedish Stirling offentliggör utfall i företrädesemissionen - Börskollen

Swedish Stirling offentliggör utfall i företrädesemissionen

Swedish Stirling AB (publ) (”Swedish Stirling” eller ”Bolaget”) offentliggör idag utfallet i Bolagets företrädesemission, för vilken den förlängda teckningsperioden med återkallelserätt avslutades den 31 januari 2023. Utfallet i företrädesemissionen visar att teckningar med stöd av teckningsrätter och teckningsanmälningar utan stöd av teckningsrätter motsvarar cirka 12,2 procent av de erbjudna stamaktierna. Stamaktier som tecknats i företrädesemissionen motsvarar en bruttoemissionslikvid om cirka 24,3 MSEK före transaktionskostnader.

Utfall i företrädesemissionen

Genom företrädesemissionen kan högst 176 576 466 nya stamaktier ges ut till en teckningskurs om 1,13 SEK per stamaktie. Utfallet i företrädesemissionen, för vilken den förlängda teckningsperioden med återkallelserätt avslutades den 31 januari 2023, visar att 20 768 310 stamaktier har tecknats med stöd av teckningsrätter och att anmälningar har mottagits om att teckna 734 812 stamaktier utan stöd av teckningsrätter. Teckningar med stöd av teckningsrätter och teckningsanmälningar utan stöd av teckningsrätter motsvarar således cirka 12,2 procent av de erbjudna stamaktierna. Som tidigare kommunicerats har Swedish Stirlings styrelse beslutat att avstå från att göra gällande de tecknings- och garantiåtaganden som erhållits från ett antal befintliga aktieägare och externa investerare inom ramen för företrädesemissionen. Stamaktier som tecknats i företrädesemissionen motsvarar en bruttoemissionslikvid om cirka 24,3 MSEK före transaktionskostnader.

Meddelande om tilldelning

De som har tecknat aktier utan stöd av teckningsrätter har tilldelats aktier i enlighet med de principer som anges i prospektet samt tilläggsprospektet som offentliggjordes den 5 december 2022 respektive den 2 januari 2023. Meddelande om tilldelning till de personer som tecknat aktier utan stöd av teckningsrätter förväntas distribueras omkring den 3 februari 2023. Tecknade och tilldelade aktier ska betalas kontant inom två bankdagar i enlighet med instruktionerna på avräkningsnotan som skickas till tecknaren. Investerare som tecknat via en förvaltare kommer erhålla meddelande om tilldelning i enlighet med deras respektive förvaltares förfaranden. Endast de som tilldelats aktier kommer att meddelas.

Antal aktier och aktiekapital

Genom företrädesemissionen kommer Swedish Stirlings aktiekapital öka med 215 031,22 SEK, från 1 726 670,40 SEK till 1 941 701,62 SEK, och antalet stamaktier kommer att öka med 21 503 122 stamaktier, från 172 667 040 stamaktier till 194 170 162 stamaktier, när företrädesemissionen har registrerats hos Bolagsverket.

Handel i BTA

Den sista dagen för handel med betalda tecknade aktier (BTA) förväntas vara den 15 februari 2023. De nya stamaktierna kommer att börja handlas på Nasdaq First North Premier Growth Market i samband med att omvandling av BTA till stamaktier sker, vilket beräknas ske omkring den 17 februari 2023.

Denna information är sådan information som Swedish Stirling AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 1 februari 2023 kl. 16:15 CET.

Nyheter om Swedish Stirling

Om aktien Swedish Stirling