Analyshusets syn på Truecaller – efter vinstvarningen

Truecaller möter motvind efter besked om kraftigt minskade annonsintäkter. Affärsvärlden avråder nu från köp och anser att bolaget har stora utmaningar framför sig.
Efter en period av press på Truecaller har Affärsvärlden ändrat sin syn på aktien. Tidigare gav tidningen ett köpråd, men nu sänks rekommendationen till avvakta.
Annonsintäkterna väntas falla kraftigt
Truecaller, som utvecklar en app för att verifiera kontakter och blockera oönskade samtal, har haft en turbulent period. Under hösten har bolaget dragits med ökad blankning och oro kring lönsamheten i annonsaffären, enligt Finwire.
Inför fjärde kvartalet räknar Truecaller med annonsintäkter på mellan 210 och 230 miljoner kronor. Det motsvarar en minskning med omkring 30 procent i fasta valutakurser jämfört med samma period föregående år.
Marknaden reagerade snabbt på beskedet om de försvagade intäkterna. Aktien föll med 21 procent efter bolagets prognos, vilket speglar det försämrade förtroendet för bolagets förmåga att vända utvecklingen på kort sikt.
Ingen tydlig vändning i sikte
I november har Truecaller sett en viss stabilisering och mindre förbättringar i annonsintäkterna jämfört med de lägsta nivåerna tidigare under hösten. Däremot finns ännu inga tecken på en mer varaktig återhämtning.
Det krävs en rejäl omställning för att få Truecaller på rätt köl igen och vi ser ingen anledning att skynda sig in i aktien. Därmed ställer vi om till neutralt råd
Affärsvärlden
Affärsvärlden pekar på kvarstående utmaningar och menar att en omfattande förändring krävs för att bolaget ska återfå sin tidigare position. Tidningen anser därför att det är klokt att avvakta med investeringar i Truecaller tills situationen klarnar.



