AI-baserade bedrägerier 2025 – de bästa försvarsstratgierna
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter
BörskollenFör dig med koll på börsen

Artikel

AI-baserade bedrägerier 2025 – de bästa försvarsstratgierna

Deepfakes, bedrägliga fakturor, röstkloning, förfalskning av uppgifter och riktad manipulation – AI har på senare tid blivit ett stort dilemma inom cybersäkerhet. Säkerhetslandskapet har förändrats och kräver att man som företag (och individ) tar nya tag.

Processer måste omdesignas, kulturella förändringar inom företaget pådrivas och nya kontroller implementeras.

AI-baserade metoder för bedrägeri

Modern AI-teknologi gör det möjligt för kriminella att utge sig för att vara chefer, affärspartners, leverantörer eller andra auktoriserade parter i syfte att lura personal till att dela känslig information eller godkänna betalningar. Bedragarnas primära AI-baserade tillvägagångssätt är imitation av röst eller automatiserade textmeddelanden, men mer sofistikerade metoder som videoförfalskning har på senare tid också blivit vanligare.

Automatisering

Kvaliteten på innehållet som diverse AI-tjänster kan generera förbättrats kontinuerligt, men vad som verkligen gör AI till ett stort hot är förmågan att automatisera förfalskningar. Det kräver ingen vidare insider-kunskap för att dra nytta av dessa modellers stora förråd av lagrad information. Bedragare kan skapa automatiserade agenter som mer eller mindre sköter sig själva. Detta innebär fler möjligheter för framgångsrika bedrägerier.

Eftersom varje bedrägeri eller attack mot ett företag är unikt är det svårt att etablera ett universellt ramverk för cybersäkerhet. Det finns dock några viktiga grundprinciper.

Praktiska tillvägagångssätt för att försvara sig

För att bygga ett starkt försvar är det många komponenter inom företaget som måste samverka. Starka processer, en välutbildad personal, sammanhängande säkerhetsrutiner och hårda kontroller går inte att klara sig utan utifrån ett säkerhetsperspektiv.

Utbildning

Administrativ företagsstruktur och användning av avancerade system är egentligen sekundärt. Vad som verkligen är viktigt är att man har en välkvalificerad personalstyrka.

Genom att utbilda sin personal och utveckla en företagskultur där säkerhet främjas, har man en mänsklig – snarare än enbart digital – brandvägg. Anställda bör utbildas i identifiering av hot och krishantering i samband med ett intrång. Se till så att personalen är väl medvetna om modern teknologi och hur AI kan användas för nätfiske och lurendrejerier. Bara för att man får ett samtal från “chefen” betyder inte det att man ska följa dennes påbud – det kan röra sig om en bedragare.

Verifikation

Viktiga transaktioner och ändringar i system måste dubbelkollas. Bankuppgifter, justerade löner och fakturor måste granskas och verifieras regelbundet enligt rigorösa protokoll. Potentiella attackvektorer från AI måste inkluderas i analysen.

Om ändringar i ett givet system begärs via digitala kanaler som e-post eller meddelandetjänster måste detta verifieras via externa kanaler. För nya kunder är en noggrann onboarding-process väsentligt. Granska offentliga register, dubbelkolla dokument och verifiera allt.

“Vardaglig” verifikation är minst lika viktigt. Passérkort, flerfaktorsautentisering, krav på starka lösenord och implementering av externa signaturer (t.ex biometri) är exempel på saker som bör övervägas.

Spärrar och segmentering

Att ha ett nätverk uppdelat i olika segment beroende på vilken specifik funktion som varje beståndsdel fyller i är grundläggande för fungerande säkerhet. Om en anställd ansluter sig till nätverket för att nå en viss typ av information eller genomföra vissa uppgifter bör tillgången begränsas på ett sådant sätt så att de enbart har tillgång till precis vad de behöver och ingenting mer.

Bedragare utnyttjar ofta brister i nätverkskonfiguration för att använda mindre säkra “inkörsportar” varigenom de kan nå känsligare delar av nätverket. Om nätverket är bristfälligt segmenterat är detta mycket enkelt.

Att använda avancerade cybersäkerhetsverktyg som ett internt virtuellt privat nätverk är väsentligt. Speciellt nu när distansarbete blir vanligare. Eftersom de flesta moderna VPN-tjänster dessutom erbjuder gratis provperioder är det inte svårt att hitta någonting som passar.

Börja se digitalt försvar som en affärsstrategi

Säkerhet är inte någonting som man kan applicera i efterhand. Om företagets grundläggande processer inte utvecklats med säkerhet i åtanke från början, så är de inte säkra.

Det finns inte ett komplett paket. Cybersäkerhet är någonting som kräver ett helhetsperspektiv. Utveckla säkra system från början, säkerhetstesta dem ofta och håll personalen utbildad. Om man inte har råd att säkra sina – och potentiellt sina kunders – uppgifter har man heller inte råd att fortsätta bedriva verksamhet.

Nyhetsbrev