Aktierna som kan bli ditt Black Friday-klipp
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter
BörskollenFör dig med koll på börsen

Nyhet

Aktierna som kan bli ditt Black Friday-klipp

Aktierna som kan bli ditt Black Friday-klipp
Foto: Inför årets Black Friday och efterföljande julhandel lyfter analytikerna fram ett par specifika bolag som potentiella vinnare. Montage stockfoton.

Inför årets Black Friday lyfter analytiker fram både svenska och amerikanska e-handelsbolag som potentiella vinnare.

Med ökade konsumentbudgetar och förändrade köpbeteenden förväntas flera bolag dra nytta av säsongens handel.

Svenska e-handelsbolag rekommenderas

Enligt ABG:s analytiker Jonas Elofsson är Boozt och Lyko två svenska e-handelsbolag som står starka inför årets försäljningsperiod, rapporterar Placera.

Han menar att båda bolagen är väl positionerade för fortsatt tillväxt under 2026, med stöd av positiva konsumtionstrender.

Boozt har enligt Elofsson återhämtat sin tillväxt och förbättrat marginalerna efter tredje kvartalet. Bolaget har även normaliserat sina lagernivåer, vilket ses som avgörande för att kunna genomföra kampanjer.

Han sätter därmed en riktkurs på 130 kronor för Boozt-aktien, som för närvarande handlas runt 107 kronor. För Lyko sätter han riktkursen till 170 kronor, där aktien idag ligger på cirka 143 kronor.

Lyko uppvisar enligt Elofsson stabil organisk tillväxt. Trots tillfälligt högre kostnader för lageruppgraderingar ses bolaget ha möjlighet att öka sina marknadsinvesteringar framöver.

Bolag Rekommendation Riktkurs Nuvarande kurs Värdering (EV/Ebit 2026)
Boozt Köp 130 kr 107 kr ca 10x
Lyko Köp 170 kr 143 kr ca 13x

Källa: Placera. Nuvarande kurs hämtat 26/11 kl. 12:56.

I USA sneglar analytikerna bland annat åt matvarujätten Walmart. Bild stockfoto.

Amerikanska jättar och lågprisbolag i fokus

I USA pekar flera analytiker ut Amazon och Walmart som favoriter inför årets Black Friday och julhandel, enligt CNBC.

Goldman Sachs menar att konsumenterna i år är mer försiktiga än tidigare men att större aktörer fortsatt gynnas av sin bredd och sitt utbud.

Enligt en undersökning bland 1 000 amerikanska konsumenter förväntas konsumtionen i hög grad styras av prisjakt och kampanjerbjudanden.

Framför allt hushåll med högre inkomster uppvisar optimism inför säsongen, medan låg- och medelinkomsttagare väntas dra ned på sina inköp.

Amazon bedöms behålla sin position som den ledande online-återförsäljaren i USA, med en marknadsandel på cirka 46 procent under 2024.

Analytiker lyfter även fram lågprisaktörer som TJX Companies och Burlington som potentiella vinnare i årets handel, eftersom fler konsumenter söker värde för pengarna.

Analytikernas favoriter i USA:

  • Amazon
  • Walmart
  • TJX Companies
  • Burlington Stores
Fortsatt motigt för småbolagen – då vänder det. Se hur experterna resonerar kring detta ca 28 minuter in i klippet från Di Börsmorgon.

Konsumenttrender och utsikter

Såväl i Sverige som i USA noteras en större försiktighet bland konsumenter, men ökade budgetar och ett ökat fokus på prisvärde förväntas ändå gynna e-handeln.

Både traditionella jättar och snabbväxande lågprisaktörer pekas ut som potentiella marknadsvinnare inför Black Friday och julhandeln.

Nyhetsbrev