Allt fler äldre utsätts för bedrägerier – här är bluffarna att se upp för

Bedrägerier mot äldre blir allt mer avancerade och utgör ett växande problem i Sverige. Nya metoder gör det svårare att avslöja bedragare, vilket ökar risken för ekonomiska förluster bland äldre invånare.
- Bedragare använder sms, samtal och sociala medier för att lura äldre.
- Falska länkar och bluffar kring ekonomi och myndigheter är vanliga metoder.
- Vaksamhet och kunskap är viktigt för att undvika att bli lurad.
Enligt News55 har bedrägerier mot äldre ökat i omfattning, och metoderna utvecklas ständigt. Äldre personer blir särskilt utsatta för riktade attacker via telefon, sms och sociala medier.
Så går bedragarna tillväga
Bedragare skickar ofta sms med falska länkar som ser ut att komma från välkända företag, banker eller myndigheter. Ett klick kan leda till att känslig information hamnar i fel händer.
Bluffarna förekommer även i form av telefonsamtal där bedragaren utger sig för att vara från banken, inkasso eller en anhörig. I vissa fall används avancerad röstteknik för att göra samtalet mer trovärdigt.
Ett exempel är det klassiska ”Hej mamma, jag har fått ett nytt nummer, spara detta” – en bluff som många föräldrar fallit för.
News55.
Bedragarna är också aktiva på sociala medier. Falska inlägg eller annonser kan se ut att komma från kända ekonomiexperter eller journalister. Målet är att locka till klick på länkar som leder till bluffhemsidor.
Vanligaste bluffarna och hur du skyddar dig
De vanligaste bluffarna just nu är sms med falska länkar, bluffsamtal med stresspåslag och falska inlägg på Facebook. Erbjudanden om kryptovalutor förekommer också.
För att minska risken att drabbas är det viktigt att vara skeptisk mot oväntade sms och samtal, aldrig klicka på misstänkta länkar och alltid använda BankID på eget initiativ. Vid osäkerhet bör banken kontaktas direkt.