Apotea växte med 15 procent – men tappar ändå marknadsandelar

Nätapoteket Apotea upplever en paradoxal situation där företaget trots en tillväxt på 15 procent under första kvartalet ändå förlorar marknadsandelar. Denna utveckling beror på en ännu snabbare tillväxt inom den totala onlineapotekshandeln.
- Apoteas tillväxt ligger på 15 procent under första kvartalet.
- Den totala onlineförsäljningen av apoteksvaror ökade med 23,7 procent.
- Företagets ledning är inte oroad över den nuvarande situationen.
Di Digital rapporterar att Apotea, trots en tillväxt på 15 procent under årets första kvartal, fortsätter att tappa marknadsandelar. Det är en avvikelse från den totala apoteksmarknadens tillväxt på 7 procent, men ändå under de 23,7 procent som onlineförsäljningen av apoteksvaror ökade med. Dagens Industri belyser att detta är en fortsättning på en trend från fjärde kvartalet 2024.
Apoteas ledning ser långsiktig stabilitet
Enligt Apoteas vd, Pär Svärdson, är det nuvarande utfallet inte en stor anledning till oro. Han menar att företagets storlek ger en stabil grund, även om konkurrenterna växer snabbare.
Jag är inte så oroad. De renodlade nätapoteken kan växa snabbare än oss i ganska många år innan det blir ett problem. Vi är så pass mycket större än dem. Vår tillväxt är i linje med deras totala omsättning. Pär Svärdson, vd på Apotea till Dagens Industri.
Skiftet från traditionella apotek till online
Svärdson pekar också på att den ökade tillväxten online delvis drivs av ett skifte från offline till online för traditionella apotek som Apoteket och Apotek Hjärtat.
Apotea, som grundades 2003 och har sitt huvudkontor i Stockholm, erbjuder ett omfattande sortiment av både receptbelagda och receptfria läkemedel samt produkter för hud- och hårvård. Företaget fokuserar på den svenska marknaden och riktar sig främst till privatkunder.