Nyhet

Apple

Apple och Netflix inkluderar annonser på sina plattformar - är annonser nödvändiga?

Digitaliseringen har inneburit att våra liv är för evigt förändrade. Tack vare den teknologiska utvecklingen är människor ständigt uppkopplade till internet via sina mobiltelefoner och läsplattor. Storföretag som Apple och Netflix har länge erbjudit sina tjänster via abonnemang men har nu meddelat att man kommer införa annonser. I denna artikel tittar vi närmare på om dessa annonser är nödvändiga och varför man väljer att införa dem.

Digitalisering och streaming

Digitaliseringen har förändrat samhället i grunden och människor använder idag digitala lösningar för de flesta vardagssysslor. Den synligaste effekten av digitaliseringen är hur folk använder sin mobiltelefon. Mobiltelefonen har sitt ursprung från tidigt 1980-tal men på den tiden kunde man enbart ringa med enheten, idag ser situationen helt annorlunda ut då människor är ständigt uppkopplade till internet via sina smartphones.

Denna utveckling har haft en stor påverkan på de flesta branscher, däribland underhållningsbranschen och diverse streamingtjänster. Netflix är fortfarande ohotad etta som världens största streamingplattform och tack vare dagens teknik kan man titta på företagets tjänster direkt i mobilen eller på läsplattan.

Digitaliseringen har även haft stor påverkan på andra branscher som bland annat online casino-industrin som satsat stora resurser på att möta den digitala efterfråga som finns från den moderna konsumenten. Etablerade verksamheter som Mr Green Casino kan idag erbjuda en stark digital närvaro med lättnavigerad hemsida och ett enormt utbud av klassiska och högkvalitativa casinospel.

Varför är annonser nödvändiga?

Apple är ett av världens absolut största företag med en omsättning på 275 miljarder amerikanska dollar. Företagets annonser kommer för närvarande från Apple News och Apple Stocks samt reklamfilmer. Apple har meddelat att man kommer öka denna satsning på annonser och planerar att öka annonsintäkterna från 4 miljarder dollar till 10 miljarder.

Apples VD för annonsavdelningen, Todd Teresi, berättar att annonser nu även kommer förekomma i appar som Maps, Apple Books och Apple Podcasts. Apple kommer även erbjuda företag att annonsera i App Store. Företaget har redan nu fått kritik från sina användare att en överdriven annonsering kommer försämra användarupplevelsen men företaget har försäkrat konsumenterna att upplevelsen inte kommer bli lidande samtidigt som att intäkterna kommer möjliggöra framtida satsningar från Apple.

Netflix ändrar uppfattning om annonser

Netflix är ett av världens största börsnoterade underhållningsföretag med en omsättning om cirka 30 miljarder amerikanska dollar. Förra året hade Netflix över 215 miljoner användare världen över och cirka 60 procent av de svenska internetanvändarna använder tjänsten. Netflix har länge stoltserat med att erbjuda sin tjänst utan reklam och har i stället erbjudit månadsabonnemang till sina konsumenter. I år meddelande man dock att man ändrat uppfattning och att man kommer samarbeta med Microsoft för att skapa sitt reklamfinansierade erbjudande.

Netflix kommer erbjuda ett nytt och billigare abonnemang som kommer innehålla annonser. Existerande abonnemang kommer fortfarande att finnas och skälet till att man väljer att satsa på annonser är att Netflix för första gången har börjat tappa användare. Med denna satsning tror företagets ledning att man kommer kunna attrahera nya konsumenter att använda tjänsten. Apples streamingtjänst Apple TV+ kommer även göra en liknande satsning där det blir billigare att nyttja tjänsten men att den kommer innehålla reklam.

Sammanfattning

Digitaliseringen har förändrat samhället ur många olika perspektiv, däribland hur människor konsumerar underhållning. Idag erbjuder stora underhållningsleverantörer som Apple och Netflix moderna digitala lösningar som går att titta på direkt i mobilen eller läsplattan.

Att inneha ett månadsabonnemang hos leverantörerna var länge melodin men numera har företagen valt att satsa på billigare alternativ men som innehåller reklam och annonser. Denna utveckling beror på att konkurrenssituationen på streamingmarknaden har hårdnat, där bland annat Netflix för första gången har tappat tittare. Med annonsfinansierade alternativ hoppas företagen kunna locka till sig nya konsumenter och förbli ledande på marknaden.

Tips – Börskollens nyhetsbrev och aktieapp!

Nyhetsbrev: Varje vecka handplockar vi de mest läsvärda av tusentals nyheter från våra flöden och varvar med exklusiva intervjuer och tävlingar. Starta gratis prenumeration!

Aktieapp: Skapa bolagsbevakningar för dina favoritbolag och få automatiska pushnotiser vid aktienyheter och bolagshändelser. Ladda ner vår gratis app!

Läses av andra just nu

Tips från oss på Börskollen

Här tipsar vi om tjänster som vi på Börskollen själva gillar. Texten nedan innehåller annonslänkar och investeringar är alltid förenade med risk.

Investera enkelt och billigt i aktier och fonder

Hos Avanza kan du kostnadsfritt öppna konto för att kunna handla aktier. Om du ska handla fonder tipsar vi om SAVR där du betalar 30-50% mindre i avgifter. Spana också in vår stora fondrobot-guide där vi jämför de sex mest populära aktörerna – och den vi valt att investera i.

Världsledande nätmäklare för trading

Om du vill kunna handla fler olika marknader eller är nyfiken på att prova på trading rekommenderar vi istället eToro, som erbjuder courtagefri aktiehandel och möjlighet till CopyTrading (se vårt test av eToro här) eller IG med sin prisbelönta tradingapp, handel i över 17 000 instrument och svensktalande support.

Ett tips är att öppna konto hos flera av aktörerna för att nyttja alla fördelarna och de låga avgifterna.

Analysera dina favoritaktier med marknadens bästa tjänster

För dig som är nyfiken på teknisk eller fundamental analys tipsar vi om analystjänsterna TradingView och Börsdata. Plattformarna går att använda helt gratis och är annars väldigt prisvärda om du vill ha fler funktioner. Vi skulle inte klara oss utan dessa fantastiska tjänster!

Mer från Börskollen

Nyhetsbrev

Senaste nytt