Banken letar efter kunder med spelberoende

Kunder som söker nya krediter. Storvinster varvat med transaktioner som går till spelbolag. Det är varningssignaler som ska hjälpa banken att upptäcka kunder med spelberoende.
I början av sommaren drar Sveriges Sparbanker i gång en utbildning för 3 500 av sina medarbetare runtom i landet i syfte att motverka spelproblem hos kunder. Initiativet kommer från Sparbankernas Riksförbund, vars vd Björn Elfstrand säger att det kombinerar samhällsansvar med bankernas eget intresse.
– Det handlar om att komma åt ett stort samhällsproblem som orsakar lidande, överbelåning och ofta också familjeproblem hos spelberoende bankkunder, säger han till TT.
Är det inte integritetskränkande att uppsöka och kartlägga kunders vanor utifrån transaktioner?
– Vi skannar inte våra kunder. Men om en kund kanske tagit mycket småkrediter, tillfälliga sms-lån eller vill höja lånebeloppet på huset, kan vi ställa frågan om spelberoende och ge råd, säger Björn Elfstrand.
Han medger att banken kanske inte bryter in i ett skede när en kund gör en rad storvinster.
– Det är först när en kund börjar förlora pengar och spelmissbruket går överstyr som det kanske upptäcks. Riskerar kunder att spela bort stora belopp är det också skäl att neka dem lån, säger Björn Elfstrand.
Hur tror du kunderna reagerar när banken börjar blanda sig i deras spelvanor?
– Vi hoppas att de ser det som en möjlighet att få stöd i tid. Som bank är det viktigt att ta ansvar genom att ge finansiell rådgivning, men vi kan även lotsa till mer hjälp om kunden önskar det, säger Björn Elfstrand.
Källa: TT