Bilarna som inte klarar E10-bensin – kan få motorhaveri

För ett par år sedan byttes den vanliga bensinen ut mot E10 för att minska utsläppen. Men en hel del bilar i Sverige klarar inte av den nya bensinen och kan i värsta fall drabbas av motorhaveri, rapporterar Carup.
- E10-bensin kan orsaka motorproblem i äldre bilmodeller.
- Bilägare kan behöva använda dyrare 98-oktanig bensin.
- Inte alla mackar erbjuder 98-oktanig bensin längre.
Den 1 augusti 2021 introducerades E10-bensin på svenska bensinstationer, en förändring som innebar en fördubbling av bioetanolinnehållet. Enligt motorsajten Carup har detta orsakat problem för många bilägare med äldre modeller.
Varför E10 är ett problem för vissa bilar
Introduktionen av E10 är en del av regeringens strategi för att minska utsläpp. Dock har den ökade etanolhalten visat sig skada vissa bilars bränslesystem.
Äldre bilar är särskilt drabbade eftersom deras komponenter inte alltid tål den högre etanolkoncentrationen. Detta kan leda till kostsamma reparationer.
Upprepade fel kan i värsta fall förstöra delar av motorn
Motorexperten Einar Gotaas till norska Broom.no.
Vad du kan göra om din bil inte klarar E10
Bensinbilar från 2011 och senare modeller är i regel godkända för E10, men äldre modeller kan behöva använda 98-oktanig bensin. Detta är dock både dyrare och inte alltid tillgängligt.
Bilägare bör kontrollera sina bilars manualer och tanklock för att säkerställa vilken bensin som är lämplig. I vissa fall kan det vara nödvändigt att överväga dyrare alternativ för att undvika motorproblem.
Carup publicerar en lista över alla bilar som kan köras på E10 – och de som får problem. Nedan följer ett utdrag av hur läget är hos de största tillverkarna på den svenska marknaden. För hela listan, se Carup.se.
Bilarna som inte kan köras med E10
Volvo: Alla Volvo-modeller som lanserats från och med 1976 är kompatibla med E10-bränsle. Det enda undantaget gäller modellerna S/V40 från åren 1998 till 2001 som är utrustade med 1.8 GDI-motorn – i dessa kan E10 inte användas.
Volkswagen: E10 fungerar i princip i alla bensindrivna Volkswagen-modeller, med undantag för vissa bilar med den första generationens FSI-motorer. Här är modellerna där E10 inte kan användas: Lupo, 1389 cc (2001–2004), Polo, 1390 cc (2002–2006), Golf IV, 1598 cc (2002–2004), Golf IV Variant, 1598 cc (2002–2006), Bora, 1598 cc (2002–2005), Golf V, 1390 cc (2004–2005), Golf V, 1598 cc (2004), Golf V, 1984 cc (2004), Touran, 1598 cc (2003–2004), Touran, 1984 cc (2004).
Toyota. Nyare bilar: Alla bensinmodeller som säljs på den europeiska marknaden i dag kan köras på E10. Äldre modeller: E10 kan användas i bilar tillverkade efter 1 januari 1998 – med två undantag: Avensis 2.0 VVT-i (motor: 1AZ-FSE), tillverkad mellan juli 2000 och oktober 2008. Avensis 2.4 VVT-i (motor: 2AZ-FSE), tillverkad mellan juni 2003 och oktober 2008.
Mercedes-Benz: De flesta bensindrivna personbilar från Mercedes-Benz är kompatibla med E10. Undantag gäller följande: C 200 CGI (modell W203) och CLK 200 CGI (modell C209), tillverkade mellan 2002 och 2005. Äldre modeller utan katalysator eller med förgasare – oftast fordon äldre än 25 år.
Källa: Mobility Sweden.