Bilfria städer på önskelistan – men svenskarna vägrar ge upp bekvämligheten

En ny undersökning från Kvdbil visar att svenskarna är delade i frågan om bilfria gator och parkeringar. Medan många välkomnar bilfria zoner, är motståndet stort mot att minska parkeringsplatser. Resultaten visar på en komplex balans mellan miljömål och praktiska behov.
- 62 % av svenskarna stödjer bilfria gator.
- Endast 23 % vill ersätta parkeringsplatser med gång- eller cykelbanor.
- 81 % är emot att minska antalet parkeringsplatser.
Enligt ett pressmeddelande från Kvdbil visar deras Sifo-undersökning att 62 % av svenskarna är positiva till bilfria gator, men samtidigt är 81 % emot att minska antalet parkeringsplatser, vilket pekar på en komplex önskan mellan miljövänliga stadsutvecklingar och behovet av praktiska lösningar.
Bilfria gator och stadsmiljözoner
Göteborg, Malmö och Stockholm är exempel på städer där initiativ för bilfria områden har tagits. I sommar blir delar av Södermalm i Stockholm en stadsmiljözon, medan Göteborg siktar på en bilfri innerstad till 2035. Malmö har infört nattliga bilförbud på Bergsgatan.
"Många av de här förändringarna syftar till att skapa trivsammare och tryggare stadsmiljöer, men samtidigt måste de genomföras med förståelse för att bilen fortfarande spelar en viktig roll i många människors liv", säger Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil.
Opinionen om parkering och andra åtgärder
Undersökningen visar att enbart 23 % av svenskarna är för att ersätta parkeringsplatser med cykel- eller gångbanor. I storstäderna har stödet för färre parkeringsplatser minskat från 18 % till 12 % på två år.
En majoritet av svenskarna stödjer dock andra trafikåtgärder, såsom trängselavgifter (41 %) och dubbdäcksförbud i innerstäder (34 %). Åsikterna varierar något mellan åldersgrupper och regioner, men en tydlig trend är att bilfria gator är mer accepterade än att minska parkeringar.
Det är tydligt att många gillar tanken på bilfria zoner – så länge det inte påverkar möjligheten att parkera. När parkeringsplatserna blir färre upplever fler praktiska problem i vardagen.
Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil.
Sammanfattningsvis visar undersökningen att det finns ett starkt stöd för bilfria gator, men att avvägningen mellan detta och bilisternas behov av parkeringsplatser är en komplex fråga för både medborgare och beslutsfattare.
Vad svenskarna tycker om följande åtgärder för att minska biltrafiken:
Åtgärd | Total |
---|---|
Trängselavgift | 41% |
Färre parkeringsplatser | 9% |
Förbud för biltrafik i vissa delar av innerstäder | 24% |
Dubbdäcksförbud i innerstäder | 34% |
Ersätta parkeringsplatser i stan med cykelbanor/gångbanor | 23% |
Införa bilfria gator | 62% |
Källa: Kvdbil. Andel som svarat "bra" på frågan: Vad tycker du om följande åtgärder för att minska biltrafiken?