Billigare än någonsin? Så ska nytt batteri bana väg för chockbilliga elbilar

General Motors introducerar ett nytt batteri som kan sänka kostnaderna för elbilar avsevärt. Det nya LMR-batteriet, utvecklat i samarbete med LG Energy Solution, kan förändra den globala elbilsmarknaden.
- LMR-batteriet använder mindre nickel och kobolt.
- Förväntas ge lägre produktionskostnader än LFP-batterier.
- Planerad tillverkning startar 2027.
Enligt en nyhet från Carup har General Motors tillsammans med LG Energy Solution utvecklat ett nytt batteri, benämnt LMR, som står för litiummangan-rikt. Batteriet förväntas minska beroendet av kinesiska material och erbjuda en högre energidensitet jämfört med befintliga alternativ.
Nya materialval sänker kostnaderna
LMR-batteriet minskar användningen av dyra material som nickel och kobolt, och ökar istället andelen mangan. Detta gör det både lättare och billigare att tillverka, vilket kan leda till betydande kostnadsbesparingar jämfört med dagens LFP-batterier.
Den nya litiummanganrika kemin, eller LMR-kemin, som vi utvecklar med LGES kommer att bli ytterligare en banbrytande faktor på grund av dess unika balans mellan energitäthet, laddningskapacitet och kostnadseffektivitet.
Mary Barra, vd för General Motors.
Lansering planerad till 2027
Produktion av LMR-cellerna kommer att starta 2027, med en planerad introduktion i elbilar året därpå. GM menar att batteriet, som har 33 procent högre energitäthet än de bästa LFP-batterierna, först kommer att användas i deras större bilmodeller.
Detta markerar ett steg mot en mer motståndskraftig och säker leveranskedja, fri från beroende av utländska material för USA.