Black Week i siffror: Sämre än väntat
Under Black Week visade svenska konsumenter tecken på ökad prismedvetenhet, då försäljningen minskade jämfört med tidigare år. Den mest försäljningsintensiva dagen var Black Friday, som stod för 34 procent av veckans totala försäljning. Detta kan tros förklaras med att löneutbetalningar och Riksbankens besked om oförändrad ränta sammanföll med just den dagen i år.
Black Friday - veckans försäljningstopp
Enligt prisjämförelsetjänsten Prisjakt minskade försäljningen jämfört med tidigare år under reaperioden Black Week. Detta tyder på att svenska konsumenter blivit mer prismedvetna och väntade med sina köp till Black Friday. Emma Lindgren, expert på digital konsumtion på Svea Bank, nämner att Black Friday i år inföll samma dag som löneutbetalningar och Riksbankens besked om oförändrad ränta, vilket kan ha bidragit till att fredagen växte i betydelse.
Detta var långt under konsumenternas förväntade rabatt på i genomsnitt 37 procent
Fredagen var även den dag med flest prissänkta varor och den högsta genomsnittliga rabatten. Trots att det var fler nedsatta varor än föregående år, sjönk den genomsnittliga rearabatten till cirka 20 procent, jämfört med 22 procent året innan. Detta var långt under konsumenternas förväntade rabatt på i genomsnitt 37 procent, enligt en undersökning utförd av Kantar på uppdrag av Prisjakt.
Populäraste varorna under Black Friday 2023
- Sony PlayStation 5 (PS5) 825GB
- Apple AirPods Pro (2nd Generation) 2023 USB‑C
- Apple AirPods (2nd Generation) Wireless In-ear med Lightning Laddningsetui
- Apple iPhone 13 5G 4GB RAM 128GB
- Google Chromecast med Google TV (HD)
- Nintendo Switch 2019 32GB
- COSORI Premium Airfryer (CP158)
Detta rapporterar di.se om.
Ökat ordervärde trots färre köp
Black Friday fortsatte att vara en viktig försäljningsdag för e-handeln, trots att antalet köp minskade jämfört med tidigare år. Emma Lindgren förklarar att svenskarna spenderade mer per order, vilket ledde till att ordervärdet ökade markant under Black Friday, både jämfört med föregående år och med resten av veckan. "Ordervärdet steg i genomsnitt 7,4 procent per köp, och är det som sticker ut allra mest", säger hon.
Svea Bank har valt att inte lämna ut några nominella tal för hur mycket pengar som svenskarna e-handlade för totalt under Black Week. Dock framkom det att den mest populära tiden för näthandel under Black Friday var klockan 21.50 på fredagskvällen.