Bolag som satsar på långsiktig marknadsföring ofta vinnare under lågkonjunktur
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Artikel

Bolag som satsar på långsiktig marknadsföring ofta vinnare under lågkonjunktur

I svåra tider väljer många börsnoterade bolag att prioritera bort marknadsföringen i första hand. Men för att fortsätta växa på lång sikt kan en åtstramad marknadsföringsbudget bli kostsamt.

År 2021 blev ett rekordår på den svenska börsen. Antalet bolag som noterades på Nasdaqs huvudlista First North uppgick i hela 140, uppger SvD. Det många bolag som genomför en notering har gemensamt är att de satsar hårt på sin marknadsföring, i syfte att väcka intresse hos omvärlden. Bland annat för att inte riskera en undertecknad emission eller otillräcklig aktiespridning.

Rätt marknadsföringskanaler viktigt för fortsatt tillväxt

Marknadsföringen har även blivit allt viktigare för att tillväxtresan ska fortsätta framåt och uppåt efter att noteringen genomförts. En stor del av anledningen är det stora brus, konkurrensen om uppmärksamhet, som tillkommit i och med att de digitala kanalerna vuxit sig allt starkare.

I dag finns en lång rad marknadsföringskanaler, och för att nå ett effektivt resultat handlar det om att veta hur man använder dem på bästa sätt. Det bolag som kan anpassa strategi, budskap och analys efter rätt kanal blir ofta det som får en extra skjuts i tillväxtresan.

Marknadsföring offras när tiderna blir svåra

Men trots att allt fler bedömer marknadsföring vara en viktig del i ett företags resultat, och investerar allt större pengar i det, är det ofta här bolagen ser möjlighet att dra in på kostnader när tiderna blir svåra. Detta gäller särskilt börsnoterade bolag, konstaterar branschtidningen Resumé som blickat tillbaka till finanskrisen 2008 för att se hur företagen påverkades i sin marknadsföring.

Anledningen till att tidningen gör denna tillbakablick är att ekonomin skakar och en ny lågkonjunktur riskerar att göra stor inverkan på många företag. Med hjälp av experter inom kommunikation vill man nu förstå vilka misstag som begicks under 2008 års finanskris, för att bolagen ska kunna undvika dem nu.

Långsiktighet en nyckel i svåra tider

Resumé menar att marknadsföringen blir viktig under kristider, och att det kan vara riskfyllt att skära ner just på denna front. Vid en lågkonjunktur, då konsumenterna liksom företagen blir mer rädda om sina pengar, kan bolag nämligen inte längre förlita sig till kundernas tidigare köpmönster. Det finns tendenser som visar på att lojaliteten gentemot ett företag eller varumärke sjunker under lågkonjunktur.

Att marknadsföringsbudgeten ofta är den som dras ner på är ett av de misstag som bolag kan dra lärdom av. Enligt Resumé kan det bolag som fortsätter arbeta aktivt med extern kommunikation, med fokus på långsiktighet, ofta titulera sig själv vinnare när ekonomin återgår till stabilt läge.

Men när det ekonomiska läget slår hårt måste ofta kostnader besparas från något håll, och ibland är marknadsföringsbudgeten det enda alternativet. Men att blicka mot kommunikationsavdelningen direkt, som per automatik innan man undersökt andra möjligheter, kan alltså ge negativ effekt. För att ett bolag ska kunna ta sig ur de utmanande tiderna helskinnade bedöms långsiktig marknadsföring vara en viktig nyckel.

Börskollens app – Högt betyg ⭐⭐⭐⭐⭐ och 250.000 nedladdningar

Ladda hem

Vårt nyhetsbrev – Utvalda börsnyheter och heta investeringscase varje vecka

Prenumerera

Läses av andra just nu

Annons

Jämförelse: Så får du bästa räntan just nu!

Tabellen presenteras tillsammans med Compricer som jämför aktuella räntor för olika bindningstider. Klicka dig gärna vidare för att läsa mer.

Populära ekonominyheter

Mer från Börskollen

Vinnare & Förlorare

Börskollen använder själva TradingView för analys – prova du med (affiliatelänk)Analysera aktier här

Nyhetsbrev

Senaste nytt

Företag

Börskollen Sverige AB

Sjösavägen 8

124 55 Bandhagen

Sverige

Org.nr: 559236-5141

[email protected]

Kontakta oss

VD & Ansvarig utgivare

Daniel Åstrand

Grundare & IT

Kristoffer Matsson

Disclaimer

Börskollen Sverige AB (”Börskollen”) är inte finansiella rådgivare, står inte under finansinspektionens tillsyn och ger inga råd till dig. Detta innebär att investeringsbeslut baserade på information som direkt eller indirekt härrörande från Börskollen eller personer med koppling till Börskollen, alltid fattas självständigt av investeraren. Börskollen frånsäger sig allt ansvar för eventuell förlust eller skada av vad slag det må vara som grundar sig på användandet av material härrörande från tjänsten Börskollen.


CFD-kontrakt

CFD-kontrakt är komplexa instrument som innebär stor risk för snabba förluster på grund av hävstången. 72% av alla icke-professionella kunder förlorar pengar på CFD-handel hos de här leverantörerna. Du bör tänka efter om du förstår hur CFD-kontrakt fungerar och om du har råd med den stora risken för att förlora dina pengar. Optioner och turbowarranter är komplexa finansiella instrument och du riskerar ditt kapital.

Copyright © 2024 Börskollen Sverige AB. All rights reserved.