Nyhet

Bolag som satsar på långsiktig marknadsföring ofta vinnare under lågkonjunktur

I svåra tider väljer många börsnoterade bolag att prioritera bort marknadsföringen i första hand. Men för att fortsätta växa på lång sikt kan en åtstramad marknadsföringsbudget bli kostsamt.

År 2021 blev ett rekordår på den svenska börsen. Antalet bolag som noterades på Nasdaqs huvudlista First North uppgick i hela 140, uppger SvD. Det många bolag som genomför en notering har gemensamt är att de satsar hårt på sin marknadsföring, i syfte att väcka intresse hos omvärlden. Bland annat för att inte riskera en undertecknad emission eller otillräcklig aktiespridning.

Rätt marknadsföringskanaler viktigt för fortsatt tillväxt

Marknadsföringen har även blivit allt viktigare för att tillväxtresan ska fortsätta framåt och uppåt efter att noteringen genomförts. En stor del av anledningen är det stora brus, konkurrensen om uppmärksamhet, som tillkommit i och med att de digitala kanalerna vuxit sig allt starkare.

I dag finns en lång rad marknadsföringskanaler, och för att nå ett effektivt resultat handlar det om att veta hur man använder dem på bästa sätt. Det bolag som kan anpassa strategi, budskap och analys efter rätt kanal blir ofta det som får en extra skjuts i tillväxtresan.

Marknadsföring offras när tiderna blir svåra

Men trots att allt fler bedömer marknadsföring vara en viktig del i ett företags resultat, och investerar allt större pengar i det, är det ofta här bolagen ser möjlighet att dra in på kostnader när tiderna blir svåra. Detta gäller särskilt börsnoterade bolag, konstaterar branschtidningen Resumé som blickat tillbaka till finanskrisen 2008 för att se hur företagen påverkades i sin marknadsföring.

Anledningen till att tidningen gör denna tillbakablick är att ekonomin skakar och en ny lågkonjunktur riskerar att göra stor inverkan på många företag. Med hjälp av experter inom kommunikation vill man nu förstå vilka misstag som begicks under 2008 års finanskris, för att bolagen ska kunna undvika dem nu.

Långsiktighet en nyckel i svåra tider

Resumé menar att marknadsföringen blir viktig under kristider, och att det kan vara riskfyllt att skära ner just på denna front. Vid en lågkonjunktur, då konsumenterna liksom företagen blir mer rädda om sina pengar, kan bolag nämligen inte längre förlita sig till kundernas tidigare köpmönster. Det finns tendenser som visar på att lojaliteten gentemot ett företag eller varumärke sjunker under lågkonjunktur.

Att marknadsföringsbudgeten ofta är den som dras ner på är ett av de misstag som bolag kan dra lärdom av. Enligt Resumé kan det bolag som fortsätter arbeta aktivt med extern kommunikation, med fokus på långsiktighet, ofta titulera sig själv vinnare när ekonomin återgår till stabilt läge.

Men när det ekonomiska läget slår hårt måste ofta kostnader besparas från något håll, och ibland är marknadsföringsbudgeten det enda alternativet. Men att blicka mot kommunikationsavdelningen direkt, som per automatik innan man undersökt andra möjligheter, kan alltså ge negativ effekt. För att ett bolag ska kunna ta sig ur de utmanande tiderna helskinnade bedöms långsiktig marknadsföring vara en viktig nyckel.

Tips – Börskollens nyhetsbrev och aktieapp!

Nyhetsbrev: Varje vecka handplockar vi de mest läsvärda av tusentals nyheter från våra flöden och varvar med exklusiva intervjuer och tävlingar. Starta gratis prenumeration!

Aktieapp: Skapa bolagsbevakningar för dina favoritbolag och få automatiska pushnotiser vid aktienyheter och bolagshändelser. Ladda ner vår gratis app!

Läses av andra just nu

Tips från oss på Börskollen

Här tipsar vi om tjänster som vi på Börskollen själva gillar. Texten nedan innehåller annonslänkar och investeringar är alltid förenade med risk.

Investera enkelt och billigt i aktier och fonder

Hos Avanza kan du kostnadsfritt öppna konto för att kunna handla aktier. Om du ska handla fonder tipsar vi om SAVR där du betalar 30-50% mindre i avgifter. Spana också in vår stora fondrobot-guide där vi jämför de sex mest populära aktörerna – och den vi valt att investera i.

Världsledande nätmäklare för trading

Om du vill kunna handla fler olika marknader eller är nyfiken på att prova på trading rekommenderar vi istället eToro, som erbjuder courtagefri aktiehandel och möjlighet till CopyTrading (se vårt test av eToro här) eller IG med sin prisbelönta tradingapp, handel i över 17 000 instrument och svensktalande support.

Ett tips är att öppna konto hos flera av aktörerna för att nyttja alla fördelarna och de låga avgifterna.

Analysera dina favoritaktier med marknadens bästa tjänster

För dig som är nyfiken på teknisk eller fundamental analys tipsar vi om analystjänsterna TradingView och Börsdata. Plattformarna går att använda helt gratis och är annars väldigt prisvärda om du vill ha fler funktioner. Vi skulle inte klara oss utan dessa fantastiska tjänster!

Mer från Börskollen

Nyhetsbrev

Senaste nytt