Därför föll Tesla på börsen efter nya lanseringarna

Tesla introducerar mer prisvärda versioner av sina populära elbilar Model Y och Model 3 på den amerikanska marknaden. Aktien föll dock som en reaktion på lanseringarna. ”Investerarna sökte efter något verkligt annorlunda, inte en version av en gammal produkt”, säger en investerare.
- Tesla har lanserat billigare varianter av Model Y och Model 3 i USA
- Syftet är att vinna tillbaka marknadsandelar efter minskade subventioner
- Nyheten fick Teslas aktie att falla med 4,5 procent
Enligt Finwire har Tesla valt att introducera de nya “Standard”-versionerna av Model Y och Model 3 som ett direkt svar på den hårdare konkurrensen på elbilsmarknaden samt avskaffade amerikanska skattelättnader för elbilsköp.
Prispress och förändrad marknad påverkar Teslas strategi
De nya modellerna är tillgängliga på den amerikanska marknaden och har ett startpris på 39 990 dollar för Model Y och 36 990 dollar för Model 3. Priserna motsvarar cirka 350 000 svenska kronor för Model 3.
Båda versionerna uppges ha en räckvidd på över 500 kilometer, vilket placerar dem i samma tekniska nivå som företagets tidigare modeller. Satsningen på lägre priser är tänkt att locka fler köpare och kompensera för det bortfall som uppstått när statliga subventioner försvunnit.
Marknadens reaktion och investerarnas förväntningar
Nyheten om de billigare modellerna påverkade Teslas aktiekurs negativt. Aktien föll med 4,5 procent under tisdagens handel, efter att under måndagen ha stigit över 5 procent inför tillkännagivandet.
Investerarna sökte efter något verkligt annorlunda, inte en version av en gammal produkt. Jag kan inte föreställa mig att detta kommer att återställa nivåerna till vad de vill ha
Ivan Drury, Edmunds-analytiker (Finwire/AP)
Tesla har sitt huvudkontor i Palo Alto och tillverkar fordonen i egna fabriker i Nordamerika. Bolaget har även byggt upp ett globalt nätverk av snabbladdningsstationer, så kallade superchargers, för att underlätta användningen av sina elbilar.
Den senaste prisjusteringen markerar en fortsättning på Teslas anpassning till en allt mer konkurrensutsatt elbilsmarknad, där pris och tillgänglighet får allt större betydelse för konsumenternas val.