Därför kommer glassbilarna att vara tystare än någonsin i sommar
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter
BörskollenFör dig med koll på börsen

Nyhet

Därför kommer glassbilarna att vara tystare än någonsin i sommar

Därför kommer glassbilarna att vara tystare än någonsin i sommar

Hemglass tar ett steg mot en grönare framtid genom att införa eldrivna glassbilar, lagom till sommaren. Därmed kommer bilarna åtminstone att rulla tystare framöver – även om den klassiska signaturmelodin fortsätter ljuda. De första av dessa elektriska fordon har redan börjat sina rundor.

  • Hemglass introducerar eldrivna fordon för att möta hållbarhetsmål.
  • De nya bilarna är Mercedes-Benz Sprinter-modeller med eldrift.
  • Körning med elbil är både energieffektiv och ekonomisk.

De ljusblåa fordonen från Hemglass, kända för sin melodi i svenska bostadsområden, har nu fått ett elektriskt tillskott. Enligt ett pressmeddelande från fordonsleverantören Mercedes-Benz har det varit en naturlig utveckling för verksamheten att börja använda eldrivna bilar.

Hemglass elektrifierar fordonsflottan

Henrik Wessen, fleet manager på Hemglass, säger i pressmeddelandet att företaget nu kan ställa om snabbare till eldrift tack vare den nya bilmodellen. Eldrivna bilar är särskilt lämpade för företagets verksamhet, där de ofta kör i bostadsområden och har fasta rutter med många stopp. Dessa faktorer gör eldrift till ett effektivt och ekonomiskt val.

Få verksamheter är så lämpliga för eldrift som just glassbilar. Vi kör ju i bostadsområden och träffar många kunder så för oss är det viktigt att visa att även glassbilar kan vara eldrivna.

Henrik Wessen, fleet manager på Hemglass.

En annan fördel med eldrivna fordon är kostnadsbesparingarna, särskilt när det gäller skatt och service. Med elpriser som kan optimeras, blir det ekonomiskt fördelaktigt jämfört med dieseldrivna alternativ.

Eldrivna transportbilar har funnits ett tag, men det var inte förrän i fjol den typ av chassin som glassbilarna byggs på fanns tillgängliga med eldrift.

Framtidens hållbara transporter

Kristianstad är en av de första platser där de eldrivna glassbilarna har introducerats, med Evelina Wendel som en av de första förarna. Hon beskriver övergången till eldrift som bekväm och tyst, och uppskattar att slippa tanka samt möjligheten att köra mjukt.

Med en totalvikt på 4,25 ton, som kan köras med B-körkort, har de nya elbilarna samma lastkapacitet som sina dieselmotsvarigheter. Hemglass har som mål att elektrifiera större delen av sin vagnpark till 2030, men detta förutsätter att reglerna för B-körkort för 4,25-tons fordon blir permanenta.

Henrik Wessen ser 2026 som ett potentiellt viktigt år för Hemglass elektrifiering, beroende på utvärderingen av de första elbilarna och de framtida körkortslagarna.

Nyhetsbrev