Det våras för lyxsektorn – jättarna ökar försäljningen
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter
BörskollenFör dig med koll på börsen

Nyhet

Det våras för lyxsektorn – jättarna ökar försäljningen

Det våras för lyxsektorn – jättarna ökar försäljningen

Efter en period av motvind för lyxvarumärken syns nu tydliga tecken på återhämtning. Flera stora aktörer rapporterar ökade försäljningssiffror, samtidigt som nya trender påverkar sektorns framtid.

  • Stigande försäljning för bolag som Hermes, Kering och LVMH
  • Bättre ekonomi och stark börs driver lyxkonsumtionen
  • Second hand-marknaden utmanar etablerade lyxvarumärken

De senaste rapporterna visar att lyxindustrin återigen ser tillväxt, efter att tidigare ha påverkats negativt av inflation och tullar. SVT Ekonomibyrån uppmärksammar att företag som Hermes, Kering och LVMH – som äger kända varumärken som Gucci och Louis Vuitton – visat positiva resultat på börsen efter nya försäljningsrapporter.

Ökade siffror på nyckelmarknader

Hermes rapporterar att deras försäljning i Europa steg med 10,3 procent och i USA med 14,1 procent. Denna utveckling tros vara kopplad till en förbättrad ekonomi och en stark börsutveckling på flera betydelsefulla marknader.

Nu har vi haft en fallande ränta och till det en fantastisk börs som gjort många rika. Vi har fått väldigt många fler rikare människor som har råd att köpa de här varorna

Simon Blecher, investeringschef på Carnegie, till SVT Ekonomibyrån

Lyxindustrin har därmed kunnat dra nytta av ökad köpkraft bland konsumenter, särskilt på marknader där många fått större ekonomiska resurser.

Nya utmaningar på andrahandsmarknaden

Samtidigt pekar modeprofilen Fanny Ekstrand i inslaget på att second hand-marknaden kan komma att bli ett allt större hot mot de etablerade lyxbolagen. Hon menar att varumärkenas egna produkter på andrahandsmarknaden utgör en stark konkurrent framöver.

Sammanfattningsvis ser lyxjättarna ut att gå mot ljusare tider, men utmaningar kvarstår i form av förändrade konsumentbeteenden och ökad konkurrens från alternativa försäljningskanaler.

Nyhetsbrev