Domstolen ger klartecken: Nordkalk får fortsätta bryta sten på Gotland i 30 år

Nordkalk får rätt att bryta sten i Klinthagen på norra Gotland i 30 år till, fastslår Mark- och miljööverdomstolen. ”Den aktuella verksamheten tillgodoser ett allt överskuggande allmänintresse”, skriver domstolen.
År 2024 fick Nordkalk tillstånd att bryta drygt 69 miljoner ton kalksten i ytterligare trettio år, vilket överklagades av Naturvårdsverket, Urbergsgruppen, Naturskyddsföreningen, Länsstyrelsen Gotland och Region Gotland.
Nu fastslås tillståndet. Domen kompletteras bland annat med att företaget får dispens från förbud i artskyddsförordningen gällande två fjärilsarter. Företaget får krav på att restaurera 21,6 hektar mark åt funktionella livsmiljöer till fjärilsarterna.
Domen kan vidare överklagas till Högsta domstolen.



