E-handelsjätten: Vår mest lyckade kampanj någonsin

Amazon har meddelat att årets Prime Day blev den mest framgångsrika i företagets historia. Kampanjen, som förlängdes till fyra dagar, resulterade i högsta försäljningssiffror hittills. Här är vad som gjorde årets evenemang unikt.
- Prime Day 2023 blev Amazons största någonsin.
- Försäljningen nådde 24,1 miljarder dollar enligt Adobe Analytics.
- 53,2 procent av köpen gjordes via mobiltelefoner.
Enligt en rapport från Finwire har Amazon rapporterat att årets Prime Day, som ägde rum mellan 8 och 11 juli, blev den mest framgångsrika hittills. Kampanjen resulterade i rekordhöga försäljningssiffror samt det högsta antalet sålda produkter i företagets historia.
Försäljningssiffror överträffar tidigare rekord
Under Prime Day 2023 uppgick den totala amerikanska näthandeln till 24,1 miljarder dollar. Detta belopp är mer än dubbelt så stort som försäljningen under Black Friday 2024 och 30,3 procent högre än Prime Day 2024, enligt Adobe Analytics.
Dessa siffror inkluderar försäljning från flera näthandlare och är anonymiserade, rapporterar USA Today. Mest efterfrågade produkter under kampanjen var barnkläder, säkerhetsprodukter för hemmet samt skolmaterial.
Majoriteten av köpen, 53,2 procent, gjordes via mobiltelefoner.
Adobe Analytics
Enligt Numerator deltog över 52 000 hushåll i kampanjen och lade sammanlagt över 150 000 beställningar. Det genomsnittliga ordervärdet var 53 dollar per köp, rapporterar Barrons.
Amazon fortsätter expandera globalt
Amazon, som grundades 1994 och har sitt huvudkontor i Seattle, Washington, har expanderat sin verksamhet globalt. Förutom e-handel erbjuder företaget molntjänster genom Amazon Web Services och betjänar kunder inom en mängd olika branscher över hela världen.
Företaget säljer ett brett sortiment av produkter, inklusive böcker och hemelektronik, och fortsätter att ta sig an nya marknader och branscher. Prime Day har blivit en central del av Amazons strategi för att driva försäljning och engagemang bland kunder.