Efter tullarna – nu styr Kina om klädexporten mot Europa
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter
BörskollenFör dig med koll på börsen

Nyhet

Efter tullarna – nu styr Kina om klädexporten mot Europa

Efter tullarna – nu styr Kina om klädexporten mot Europa

Kinesiska klädtillverkare söker nya vägar för sina varor efter de höga amerikanska tullarna. Denna förändring i den globala handeln påverkar i hög grad Europas klädmarknad. De senaste tendenserna visar tydligt hur internationella tullar kan omforma exportflöden och konkurrens.

  • Kinas klädexport till EU har ökat markant de senaste månaderna.
  • Orsaken är höga amerikanska tullar som gör det svårare att exportera till USA.
  • Kinesiska tillverkare pressar priserna för att nå nya marknader i Europa.

Kinesiska klädtillverkare har på senare tid ökat sin export till Europa, enligt Financial Times. Denna förändring sker mot bakgrund av att amerikanska tullar försvårar handeln mellan Kina och USA. Data från branschorganisationen Euratex visar på en tydlig ökning av kinesiska klädleveranser till EU under det senaste året.

Höjda tullar förändrar handelsmönstret

Finwire rapporterar att de tullar som införts av USA lett till att flera kinesiska företag söker nya marknader. Europa har blivit en attraktiv destination och den ökade exporten påverkar nu prisbilden på den europeiska marknaden.

Vi talar om detta tullkrig och ser att Kina exporterar mindre till USA. Vi ser att en betydande del exporteras till Europa, men det hänger också samman med en prisminskning på de varor vi importerar. De kinesiska företagen, som inte kan sälja i USA, agerar mycket aggressivt för att sälja i Europa

Mario Jorge Machado, Euratex till Financial Times.

Enligt Mario Jorge Machado, chef för Euratex, är det inte bara mängden kläder som ökar utan även att de kinesiska leverantörerna har sänkt priserna i konkurrensen om de europeiska kunderna. Detta har satt press på europeiska producenter och återförsäljare.

Kina dominerar global modeexport

Företag som Shein har blivit viktiga aktörer på världsmarknaden. Shein, som är verksamt i 150 länder, har USA som sin största marknad men söker nu i ökad utsträckning nya konsumenter i Europa.

Shein använder sig av flexibla produktions- och leveransmodeller för att snabbt kunna anpassa sig till förändrade handelsvillkor. Denna strategi har blivit allt viktigare i takt med att geopolitiska spänningar påverkar handeln.

Utvecklingen visar hur snabbt globala leverantörskedjor kan förändras när internationella handelsregler och tullar skärps. Kinesiska företag agerar snabbt för att minimera effekterna av tullarna och upprätthålla sin exportvolym.

Nyhetsbrev