Elbilarna som rasat i värde – tappat 70 procent
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter
BörskollenFör dig med koll på börsen

Nyhet

Elbilarna som rasat i värde – tappat 70 procent

Elbilarna som rasat i värde – tappat 70 procent
Fem år gamla elbilar har tappat upp till 70 procent i värde – betydligt mer än bensin- och hybridbilar. Bild: Stockfoto.

Värdet på elbilar har minskat kraftigt de senaste fem åren, betydligt mer än för bensin- och hybridbilar. Förändringen skapar nya förutsättningar på både ny- och begagnatmarknaden.

Priserna på begagnade elbilar har sjunkit snabbare än många förväntat, vilket påverkar konsumenter som köpt nytt och nu vill sälja vidare. Samtidigt öppnar prisfallet dörren för fler att köpa elbil begagnat.

Tappar upp till 70 procent av värdet

En genomgång av de mest sålda elbilarna i Sverige från 2020 visar att de på fem år har tappat mellan 55 och 70 procent av sitt ursprungliga pris, enligt Carup.

Det här kan jämföras med bensin-, diesel- och hybridbilar, där värdeminskningen under samma period hamnar mellan 12 och 55 procent.

Exempelvis har en fem år gammal Renault Zoe förlorat cirka 70 procent av sitt värde, medan en Kia e-Niro tappat 55 procent.

Tesla Model 3 har minskat med 65 procent, Volkswagen ID.3 med 57 procent och Audi e-tron 55 quattro med 63 procent.

Värdeminskning på de fem mest sålda elbilarna i Sverige 2020:

Modell Nypris (kr) Pris i dag (kr) Värdetapp (kr) Värdeminskning
Tesla Model 3 Long Range AWD 709 000 250 500 458 500 −65 %
Volkswagen ID.3 Pro Perf Max 527 900 229 900 298 000 −57 %
Kia e-Niro 481 900 214 900 267 000 −55 %
Renault Zoe 52 kWh 366 900 109 900 257 000 −70 %
Audi e-tron 55 quattro 897 400 334 900 562 500 −63 %

Källa: Carup. Beräkningarna baseras på bilar som rullat högst 10 300 mil och säljs av bilhandlare. Nypriserna avser grundutförande vid lansering.

Tesla Model 3 har tappat 65% av sitt värde sedan 2020. Bild: Tesla Model 3 Standard / Tesla.com. 

Teknikutveckling och incitament påverkar

En faktor bakom det snabba prisfallet är elbilarnas teknologiska utveckling. Räckvidd och laddningskapacitet har förbättrats markant på kort tid, vilket snabbt gör äldre modeller mindre attraktiva för köpare.

Utvecklingen speglas även internationellt. Enligt CNBC tappar elbilar i genomsnitt 13 procentenheter mer i värde än den totala bilmarknaden under en femårsperiod.

Historiskt har elbilar också fått fler och större rabatter än andra biltyper.

När subventioner och kampanjer har varit omfattande sänks andrahandsvärdet, eftersom köpare på begagnatmarknaden inte är beredda att betala lika mycket för bilar som tidigare kunnat köpas med rabatter.

Utbudet har dessutom vuxit snabbt, och den kommande vågen av begagnade elbilar väntas ge ännu större valmöjligheter och pressa priserna ytterligare.

Begagnatmarknaden förändras

Det kraftiga prisfallet gör att fler kan överväga elbil vid köp av begagnad bil och ökar tillgängligheten för konsumenter som tidigare tvekat på grund av höga nybilspriser.

För den som köpt ny elbil innebär utvecklingen däremot en betydande ekonomisk förlust om bilen säljs efter några år. Det är en påminnelse om hur snabbt tekniken förändrat förutsättningarna på bilmarknaden.

Köpare av begagnade bilar är mer fokuserade på värde än nybilskunder, som ofta är mindre känsliga för priset.

Karl Brauer, exekutiv analytiker för iSeeCars till CNBC.

För tillverkare och återförsäljare innebär utvecklingen att fokus nu skiftar mot att erbjuda mer prisvärda elbilar, och att hantera effekterna av teknikutvecklingens snabba tempo.

Sammantaget pekar utvecklingen mot en mer dynamisk begagnatmarknad för elbilar, där köparnas möjligheter ökar i takt med att fler modeller och prisklasser blir tillgängliga.

Nyhetsbrev