Entreprenörsprofilen: Detta avgör om din idé kan förvandlas till ett framgångsrikt företag
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter
BörskollenFör dig med koll på börsen

Nyhet

Entreprenörsprofilen: Detta avgör om din idé kan förvandlas till ett framgångsrikt företag

Entreprenörsprofilen: Detta avgör om din idé kan förvandlas till ett framgångsrikt företag

Vilken enskild egenskap är egentligen viktigast för att kunna omvandla en affärsidé till ett växande företag? En av världens mest namnkunniga entreprenörer, Richard Branson, har ett tydligt svar på den frågan.

  • Förmågan att inspirera andra ses som avgörande för entreprenörer.
  • Branson menar att passion och autenticitet kan vara viktigare än själva idén.
  • Exempel från verkligheten visar hur personligheten kan avgöra investeringsbeslut.

Entreprenörskap handlar om mer än innovation och produktidéer. Virgin Groups grundare Richard Branson pekar ut ett inspirerande ledarskap, som den mest avgörande egenskapen för den som vill bygga ett framgångsrikt bolag. Det rapporterar CNBC.

Att sälja en vision – mer än bara en idé

Branson framhåller att det inte räcker att ha en bra affärsidé. I slutändan handlar det om förmågan att engagera andra och få dem att tro på visionen.

Han menar att det ofta är entreprenörens passion och övertygelse som får investerare, anställda och samarbetspartners att ansluta sig till projektet.

Du måste kunna inspirera människor. Du måste inspirera dem att tro på en idé och engagera sig i visionen.

Richard Branson, CNBC

Ett konkret exempel är Bransons möte med Jamie Siminoff, grundare av Ring. Siminoff lyckades inte säkra finansiering i tv-programmet "Shark Tank", men hans engagemang och presentation vid ett annat tillfälle gjorde starkt intryck på Branson.

Det var Siminoffs övertygelse och personliga driv snarare än produktens tekniska egenskaper som ledde till att Branson valde att investera. Till slut samlade Ring in 28 miljoner dollar till en värdering av 60 miljoner dollar och såldes senare till Amazon för cirka 1 miljard dollar.

Autenticitet och närvaro i entreprenörskap

Branson har nyligen startat initiativet ”Doorbell of Dreams”, där entreprenörer får spela in en minut lång affärspitch. Tillsammans med Simon Squibb betonar han vikten av autenticitet – att vara sig själv och inte försöka spela en roll.

Squibb menar att hållbar framgång bygger på äkthet, och att de mest framgångsrika pitcharna kommer från personer som visar sitt verkliga jag.

Sammanfattningsvis pekar Bransons erfarenheter på att det är entreprenörens förmåga att inspirera andra och vara genuin som ofta avgör om en affärsidé lyckas utvecklas till ett framgångsrikt företag.

Nyhetsbrev